آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۱۹
ورزشی - اخبار کشور
۹

مبارزه با قاچاق کالاو ارز:درآمد سالانه قاچاقچیان ایران معادل بودجه عمرانی 2 سال کشور است

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز کشور گفت: درآمد سالانه قاچاقچیان از جابجایی کالاهای قاچاق در ایران معادل بودجه عمرانی 2 سال کشور است که ناتوانی در کنترل این بازار ناسالم، مشکل های فراوان دیگری را نیز برای کشور ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا، «حبیب الله حقیقی» در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالاو ارز استان گلستان افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، این درآمدها که با وارد و خارج کردن برخی کالاها به دست می آید، از

20 میلیارد دلار در سال فراتر رفته است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز کشور بیان کرد: یکی از پیامدهای قاچاق گسترده کالاها، حذف نزدیک به 2 میلیون فرصت شغلی در کشور است.

حقیقی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب های بزرگ قاچاق کالا، تهدید سلامت مردم با مصرف داروهای تاریخ گذشته و فاسد و لوازم آرایش غیراستاندارد و آلوده است. متاسفانه آسیب های وارد شده به مردم در این بخش جبران نشدنی است و اثرهای سوء مصرف آنها ممکن است هیچ وقت از بین نرود. وی نقص سامانه های کنترلی مرزها را یکی از عوامل موثر در ورود و خروج کالاهای قاچاق دانست و گفت: به عنوان نمونه در یکی از بزرگ ترین پایانه های کشور که شاهد ورود روزانه 4 هزار کانتینر به کشور است، فقط یک دستگاه ایکس ری «دروازه ورود» وجود دارد که با این دستگاه فقط می توان 200 کانتینر را بازرسی کرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز کشور بیان کرد: این آمار نشان می دهد روزانه بسیاری از کانتینرهای وارد شده به کشور دارای قابلیت وارد کردن کالاهای قاچاق است.

حقیقی گفت: چند کالای اساسی مانند سوخت، لوازم خانگی، پوشاک و تلفن همراه بیشترین کالاهای مورد تقاضای قاچاقچیان است.

وی بیان کرد: یکی از بخش های مورد توجه ویژه برای جلوگیری از قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق سوخت بود و باطل کردن 6 میلیون کارت سوخت انواع موتورسیکلت و خودرو، بخشی از برنامه ممانعت از خروج سوخت کشور را تشکیل می داد. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز کشور افزود: در نتیجه اجرای این برنامه ها، روزانه نزدیک به 8 میلیون لیتر در مصرف سوخت کشور صرفه جویی شد.