آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۹۰
بین الملل
۲۰

عمر قانون شنود مکالمات در امریکا پایان یافت

قانون جنجالی شنود مکالمات تلفنی مردم امریکا که سال ها مورد بحث و نزاع بود دیروز رسما منقضی شد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه راشا تودی، بر اساس اصلاحیه ای که در ماه ژوئن گذشته تصویب شد قرار است از تاریخ 28 نوامبر آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) طبق قانونی تحت عنوان «قانون آزادی ایالات متحده امریکا» به برنامه مناقشه برانگیز خود که در جریان آن به جمع آوری حجم انبوهی از به اصطلاح فرا اطلاعات می پرداخت، خاتمه دهد. در همین حال آژانس امنیت ملی امریکا اعلام کرد که آماده است یک برنامه متفاوت دیگر را که به قانون تبدیل شده به جای این برنامه به اجرا در آورد.

بر همین اساس آژانس امنیت ملی امریکا دیگر برای جمع آوری اطلاعات مربوط به تماس های تلفنی به تبصره 215 قانون وطن پرستی امریکا تکیه نخواهد کرد بلکه از این پس مجبور است با شرکت های مخابراتی که اطلاعات را برای آنها نگهداری می کنند تماس بگیرد. برنامه جدید تنها به این آژانس اجازه می دهد زمانی سوابق اطلاعاتی را از شرکت های مخابراتی جمع آوری کند که در حکم دادگاه نظارت اطلاعات خارجی یک «اطلاعات مشخصی برای جمع آوری» ذکر شود، به این معنی که این اطلاعات محدود بوده و در عین حال محدودیت زمانی شش ماهه برای تجسس تعیین شده است.

این در حالی است که حامیان حفظ حریم خصوصی در امریکا این تغییر را تنها یک گام برای تغییر دانسته و بر لزوم پیشرفت های بیشتر در این خصوص تاکید می کنند. این برنامه در حالی پایان یافته است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز پنجشنبه نیز قانون دفاع ملی 2015 را که شامل کمک مالی 800 میلیون دلاری پنتاگون به مخالفان سوری و همچنین کمک به دولت اوکراین است، امضا کرد. براساس قانون دفاع ملی از ارسال کمک های امریکا به داعش در عراق و سوریه، جبهه النصره، گروه خوراسان، یا هر گروه دیگری که سازمانی تروریستی و افراط گراست و همچنین هر سازمانی که از دولت دمشق حمایت می کند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.