آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۹۰
صفحه آخر
۲۴
آن سوی مرز

اعتراض پاموک به زندانی کردن روزنامه نگاران ترک

مترجم: مرتضی هاشمی

اورهان پاموک نویسنده برجسته ترک و برنده نوبل ادبیات با انتشار یادداشتی ضمن محکوم کردن دستگیری روزنامه نگاران در ترکیه از دولت خواست فورا روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند.

پاموک با اشاره به زندانی کردن «جان دوندار» مدیر انتشارات و «اردم گول» خبرنگار روزنامه جمهوریت این اقدام را برای دموکراسی در ترکیه بسیار خطرناک دانست ونوشت: «بستن روزنامه ها، ضرب وشتم، تهدید، زندانی کردن روزنامه نگارهایی که خلاف میل ما تیتر می زنند رفته رفته درحال تبدیل شدن به عادتی ترسناک در ترکیه شده است. این اقدام ها ترکیه را در زمره پایین ترین کشورها در زمینه آزادی مطبوعات قرار داده است. نمایندگان حزب عدالت و توسعه از پیروزی اخیر در انتخابات احساس غرور می کنند. سوال من از نمایندگان محترم این است که آیا می توان از قرارگرفتن در راس حکومت کشوری که روزنامه نگاران مخالف در آنجا مورد تهدید و ضرب و شتم قرار می گیرند و پیوسته به دادگاه احضار و زندانی می شوند احساس غرور کرد؟ خواست آزادی فوری برای «دوندار» و «گول» صلاح کشور را خواستن است.»

تابستان سال جاری «دوندار» و «گول» گزارشی همراه با عکس و ویدئو در روزنامه جمهوریت درباره ارسال پنهانی اسلحه منتشر کرده بودند. در این گزارش آمده بود که در ژانویه 2014 کامیون های متعلق به سازمان امنیت ترکیه با نام کمک های بشردوستانه، خمپاره ها و مهمات جنگی را به طور پنهانی در جعبه های دارو بسته بندی کرده و به سوریه می فرستادند.