آرشیو دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۶۱
روزنامه فردا
۲۰
آچارکشی

برای اولین بار در جهان اتفاق افتاد: دسته بندی انواع تحلیلگران

پوریا عالمی

بعضی تحلیلگران این طوری هستند که معتقد هستند اتفاق خودش می افتد. برای همین صبر می کنند اتفاقات بیفتد بعد به عنوان تحلیل می گویند این اتفاقات افتاد.

- بعضی تحلیلگران هستند که حاضرند به هر قیمتی که شده، پیش بینی آنها به واقعیت بپیوندد. به این تحلیلگران چون نقش بیناتحلیلی بازی می کنند می گویند محلل. مثلاقبل از انتخابات می گفتند آمدن روحانی تاثیری بر سیاست خارجی و کنترل اقتصاد نمی گذارد، اما بعد از انتخابات، روحانی سیاست خارجی را تغییر داد و اقتصاد را بگویی نگویی توانست کنترل کند. حالااین محللان دارند تلاش می کنند ثابت کنند این اتفاقات تاثیر روحانی نبوده و کاملاطبیعی انجام شده است.

- بعضی تحلیلگران هم هستند که محلل نوع دو هستند. همه چیز را در هم حل و نتیجه را مخدوش می کنند پس به قول فروغ می گویند شفای باغچه در انهدام باغچه است. که واقعا خسته نباشند.

- بعضی تحلیلگران هم هستند که محلول هستند. این طوری که در موضوع مورد بحث سال هاست حل شده اند و الان مثل شکر در چایی شیرین قابل تشخیص نیستند. این محلول ها درحال حاضر در بعضی از شبکه های ماهواره در حال خودشیرینی هستند.

- بعضی تحلیلگران هم هستند که حلال هستند. یعنی دوره به دوره نظریات و شخصیت های مختلف را می توانند در خودشان حل کنند و به کارشان ادامه دهند. به این استادان همه چیزخوار هم گفته می شود. برای این عزیزان تنها چیز مهم این است که بودجه تحلیل برسد حتی اگر برنامه و بودجه بی برنامه باشد.

- بعضی تحلیلگران هم هستند که معتقد هستند حق با کسی است که حقوق می دهد. مثلاوقتی می روند شبکه خبر یک طور بین المللی تحلیل می کنند طوری که همه چیز زیر سر آمریکاست. اما وقتی می آیند کانال دو طوری تحلیل می کنند که همه چیز به معاونت منابع انسانی اداره سجل ممدآباد کرج برمی گردد که به دلیل ناتوانی در صدور شناسنامه کشور را با بحران روبه رو کرده.

- بعضی تحلیلگران هم هستند که کنتراتی هستند. می گویند تو بگو می خواهی به چی برسی من همان را ثابت می کنم. مثلایک بار توانستند ثابت کنند آدامس جویدن برای رخنه در بنیان خانواده ایرانی توسط دانشمندان خارج طراحی شده است. این عزیزان شهربه شهر هم در حال انتشار هستند. که خسته نباشند.