آرشیو یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۱۵
بین الملل
۲۰
امریکا و اروپا

اوباما شخصا حمل سلاح را محدود می کند

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، هشدار داد دیگر منتظر اقدام کنگره برای مقابله با خشونت مسلحانه نمی ماند و در سال جدید میلادی با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری به طور یک جانبه اقدام می کند.

اوباما در نخستین گزارش هفتگی خود در سال 2016، خطاب به مردم کشورش گفت بنا دارد بزودی با لرتا لینچ، دادستان کل کشور دیدار کند و با او در مورد اختیارات قانونی رئیس جمهوری برای مداخله در قوانین مالکیت اسلحه مشورت کند. او در یک پیام ویدئویی تصریح کرد که برای پیشبرد اهدافش آماده است از حکم ریاست جمهوری استفاده کند چرا که معتقد است «کنگره در انجام این مهم» ناکام بوده است. وی افزود: سه سال پیش یک طرح معقول که حمایت فراحزبی داشت پیشنهاد شد که بررسی پیشینه همه خریداران اسلحه را الزامی می کرد. در نظر داشته باشید که حدود 90 درصد مردم امریکا از این پیشنهاد حمایت می کردند. حتی اکثریت خانوارهای عضو انجمن ملی اسلحه هم از آن حمایت می کردند. ولی لابی اسلحه علیه آن وارد عمل شد و سنا به آن رای نداد.

تحلیلگران معتقدند سخنان اوباما بزودی با واکنش تند جمهوریخواهان و انجمن اسلحه امریکا (ان. آر. ای) روبه رو خواهد شد. اما اوباما می گوید از والدین، معلمان و دانش آموزان نامه های فراوانی دریافت کرده که از او خواسته اند در این زمینه کاری بکند. اظهارات اوباما در حالی صورت می گیرد که پس از واقعه کشتار سن برناردینو (نوامبر گذشته) بحث ها در مورد مالکیت اسلحه دوباره داغ شده است.