آرشیو پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۱۹
اجتماعی
۴

عبور از تونل های تهران به پول ختم می شود؟

لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری همچون تونل توحید، رسالت و بزرگراه دو طبقه صدر یا به عبارتی همان پولی شدن تونل ها و بزرگراه های پایتخت، از مدت ها پیش اعلام شده و هم اکنون در نوبت بررسی شورای شهر تهران قرار گرفته است.

براساس این لایحه خودروهای عبوری برای رد شدن از تونل ها و بزرگراه های پایتخت باید حدود 300 تومان بپردازند. با این حال این لایحه همچنان موافقان و مخالفان زیادی دارد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به عنوان یکی از موافقان، معتقد است که شهرداری هم باید مانند دولت از بزرگراه ها کسب درآمد کند. مثل عوارض آزادراه تهران-قم که به جیب دولت می رود. او البته معتقد است با این کار، عدالت اجتماعی برقرار می شود، از آن طرف، اما تعدادی دیگر از شورایی ها معتقدند که اجرای این طرح هزینه های زیادی را به شهروندان تحمیل می کند و این درحالی است که آنها برای ساخت این تونل ها، پیش از این عوارض پرداخته اند.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران هم در جدیدترین اظهار نظرخود اعلام کرده که هرگونه اخذ عوارض جدید در هر شهری باید به تایید وزارت کشور برسد. غلامحسین آرام گفت: این لایحه پس از بحث و بررسی در شورای شهر به فرمانداری ارسال می شود و در مرحله بعد در کمیته انطباق از سوی اعضا بررسی می شود. اگر خلاف قانون باشد به شورا ابلاغ و اگر مغایرتی وجود نداشته باشد به قانون تبدیل می شود. وی افزود: معتقدم که این لایحه در شورا به تصویب اعضا نخواهد رسید، چرا که تردد را با مشکلاتی مواجه می کند. این موضوع هنگامی می تواند کاربرد داشته باشد که بخش خصوصی در امر ساخت مشارکت داشته باشد و نهایتا توسط دولت یا شهرداری اجازه بهره برداری در مدت محدود به بخش خصوصی واگذار شود و بعد از این نیز در اختیار مردم قرار گیرد. آرام تاکید کرد: اخذ عوارض برابر قانون شرایطی دارد که باید ابتدا به تایید وزارت کشور برسد و روند قانونی مختص خود را دارد.