آرشیو پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۱۹
اجتماعی
۴

در نشست کارگروه بانوان استان تهران اعلام شد

اجرای آزمایشی طرح «فرهنگ سازی فرزندآوری» برای 2 هزار خانواده تهرانی

آمارها نشان می دهد فاصله فرزندآوری در ایران از ازدواج تا تولد فرزند بیش از 5 سال است، براین اساس طرح فرهنگ سازی و آموزش علمی و تخصصی در موضوع فرزندآوری در شهر تهران به صورت پایلوت آغاز شد تا در صورت موفقیت در همه استان ها اجرایی شود. در این طرح یک هزار خانواده از 10مدرسه دخترانه و پسرانه پیش دبستانی و دبستان در مناطق 3، 16 و 8 و یک هزار خانواده دیگر از مدارس شاهد به عنوان جامعه هدف انتخاب شده و مراحل فرهنگسازی روی آنها انجام می شود.

به گزارش مهر براساس این طرح که در جلسه کارگروه بانوان استان تهران با حضور سید حسین هاشمی استاندار تهران اعلام شد، الگوی مناسب فرزند آوری و تحکیم خانواده به شیوه درست و صحیح (سن ازدواج، فاصله فرزند آوری، رشد جسمی و اصول تربیت فرزند، عوامل جسمی و روحی در تحکیم خانواده، تشویق برای ارتباط با مراکز مشاوره و...) آموزش داده می شود. همچنین مدرسین (اساتید بهداشت، تربیتی، علوم دینی و پرورشی) این طرح در 20 ساعت آموزش ویژه و تخصصی می بینند و 3 جلسه هم آموزش کارگاهی برای این افراد برگزار می شود.

زهرا ساعی،مشاور امور بانوان استاندار تهران در این جلسه گفت: بازدیدهایی از مراکز مشاوره زنان آسیب دیده شهر تهران داشتیم. پس از جلسات و ارائه راهکارها و بیان مشکلات می توان گفت که افزایش بیماری هایی مانند ایدز یکی از درگیری های این مراکز بود. همچنین زنانی که به مشکلات اخلاقی دچار هستند و متاسفانه فرزندان آنان هم به این راه کشیده می شوند که اگر امروز این موضوع پیشگیری نشود دچار چالش خواهیم شد.

یکی دیگر از کارشناسان و مددکاران اجتماعی در این جلسه گفت: سن اعتیاد پایین آمده و وارد مدارس شده اما خبری از بیمه معتادان نیست. امروز شاهد هستیم که وقتی کودکی به دنیا می آید کاری می کنند تا کودک فلج شود تا عامل جابه جایی قاچاق شود. بخشی از اظهارات و آمارهای این مددکار اجتماعی به دستور استاندار رسانه ای نشد اما این فعال اجتماعی از پایین آمدن نرخ تن فروشی خبر داد و گفت: اعلام این آمارها دردناک است. پیشنهاد می کنم از NGO های دردآشنا حمایت شده و نظرات آنها هم شنیده شود اما این اتفاق رخ نمی دهد.