آرشیو پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۱۹
زندگی
۱۳

زندگی سالم با مصرف کمتر مواد قندی

زندگی سالم تر با مصرف کمتر مواد قندی حاصل می شود و بزرگسالان و کودکان چاق، بیشتر در معرض خطر ابتلابه دیابت نوع 2، بیماری های قلبی - عروقی، سرطان پستان و بیماری های مفصلی قرار دارند.

زهرا زینلی اظهار کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از شش قاشق چایخوری باشد که این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، مربا، بستنی، نوشابه و آبمیوه، شیرینی و شکلات هم می شود. وی افزود: بسیاری بر این عقیده اند مصرف شیرینی بعد از صرف غذا (بویژه غذای چرب) باعث هضم آن می شود؛ درحالی که مصرف شیرینی در این مواقع کار معده را سنگین کرده و از طرفی باعث جذب کامل موادغذایی شده و منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

زینلی تصریح کرد: بسیاری از افراد معتقدند تا زمانی که شیرینی و مواد قندی نخورند، قدرت انجام کاری را ندارند و افت قند خون پیدا می کنند، درحالی که بدن، خود قند خون را تنظیم می کند. مصرف زیاد قند و شکر، سمومی را در بدن تولید می کند که باعث تخریب سلول ها و افزایش خطر ابتلابه سرطان می شود.

وی هشدار داد: مصرف زیاد قند و شکر باعث نامتعادل شدن هورمون های بدن و آسیب به غدد داخلی مثل غدد فوق کلیوی و لوزالمعده می شود که میزان قند خون را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. مصرف زیاد مواد قندی در زنان موجب تشدید علائم اضطراب، ترس، کج خلقی، خستگی مزمن و افزایش علائم سند روم پیش از قاعدگی می شود.