آرشیو پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۵۰۱
دیپلماسی
۱۹

کوتاه دیپلماسی

لوینسون احتمالادیگر در ایران نیست

ایسنا: جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، ادعای جمهوری خواهان مبنی بر اینکه واشنگتن 1/7 میلیارد دلار را به عنوان بهای آزادی شهروندان آمریکایی به ایران پرداخت کرده است، قویا رد کرد. بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این ادعای جمهوری خواهان گفت: واشنگتن به دلیل پرونده شکایت ایران از آمریکا درخصوص یک قرارداد خرید تجهیزات نظامی، این مبلغ را به ایران پرداخت کرده. او درباره سرنوشت رابرت لوینسون، یک شهروند آمریکایی دیگر که آمریکا مدعی است هنگام ماموریت در ایران مفقود شده است، بیان کرد: دلایلی وجود دارد که نشان می دهد لوینسون احتمالادیگر در ایران نیست؛ اما برای دریافت اطلاعات درباره سرنوشت وی، ایران را تحت فشار قرار می دهیم. هیچ ارزیابی تازه ای درباره زنده بودن لوینسون نداریم.

پرونده قتل بانکدار ایرانی الاصل مالزی به سازمان ملل می رود

ایسنا: پسر بانکدار ایرانی الاصلی که در مالزی به قتل رسیده، قصد دارد تا پرونده قتل پدرش را به سازمان ملل ببرد؛ زیرا معتقد است بر پرونده قتل پدرش در مالزی سرپوش گذاشته شده است. حسین احمد نجدی، رئیس ایرانی الاصل بانک عرب مالزی (AM Bank) روز 29 جولای سال 2013 در حالی که به همراه همسر خود قصد سوار شدن بر خودرویش را داشت در پارکینگی در پایتخت مالزی به ضرب گلوله به قتل رسید.

تکرار اظهارات خصمانه عربستان علیه ایران

ایسنا: وزیر امور خارجه عربستان به طور تلویحی اعلام کرد که ممکن است این کشور به سمت سلاح هسته ای حرکت کند. عادل الجبیر در گفت وگو با رویترز بار دیگر در اظهاراتی خصمانه علیه کشورمان گفت که اگر ایران پول مازاد حاصل از لغو تحریم ها را برای تامین فعالیت های خرابکارانه استفاده کند، لغو تحریم های ایران، در نتیجه توافق هسته ای اش با قدرت های جهانی می تواند یک تحول خطرناک باشد. وی در پاسخ به این سوال که اگر ایران بتواند با وجود توافق هسته ای به بمب اتم دست یابد، آیا عربستان نیز برای دستیابی به بمب تلاش خواهد کرد؟ گفت: عربستان سعودی برای دفاع و حمایت از مردم خود هر اقدامی را انجام می دهد.