آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۳۴۵۹
اقتصاد
۵
بازار

خیز و فرود طلای جهانی

روز پنجشنبه و جمعه در بازارهای جهانی، نرخ اونس طلا، باز هم افزایشی چشمگیر داشت و درنهایت در عصر جمعه قیمت آن هزار و 159 دلار شد. این نرخ به نوعی رکوردشکنی محسوب می شود و در سه ماهه اخیر قیمت اونس در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود رسید. همچنین در بازار داخلی، در روز پنجشنبه، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم افزایش پیدا کردند.

روز پنجشنبه گذشته، در بازار تهران، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به 966 هزار و 500 تومان رسید. این در حالی است که سکه تمام بهار طرح جدید، نخستین روز هفته گذشته خود را با قیمت 944 هزار و 500 تومان آغاز کرده بود ولی در طول هفته و به شکل تدریجی قیمت آن 22 هزار تومان افزایش پیدا کرد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز، درحالی کار خود را در هفته گذشته با قیمت 964 هزار تومان پایان داد که اول هفته خود را با نرخ 946 هزار تومانی آغاز کرده بود. نیم سکه در هفته گذشته، مجموعا چهار هزار تومان گران تر شد و با نرخ 983 هزار تومان به تعطیلات روز جمعه رفت. همچنین ربع سکه بهار آزادی، با قیمتی هفته خود را پایان داد که هفته را آغاز کرده بود. بر این اساس هر قطعه ربع سکه بهار آزادی 259 هزار تومان قیمت گذاری شد. سکه یک گرمی نیز کماکان با نرخ 172 هزار تومان خرید و فروش شد.

در بازارهای جهانی، نرخ اونس طلاباز هم رکوردشکنی کرد و در روز جمعه قیمت آن به هزار و 160 دلار رسید. طلااز عدم اطمینان در زمان افزایش نرخ بهره بعدی امریکا سود برده و از ابتدای سال تاکنون به عنوان دارایی امن به حساب می آید. اونس طلادر روز پنجشنبه، رشدی 2/1 درصدی را تجربه کرد که بیشترین رشد یک روزه از 20 ژانویه بوده است. لازم به ذکر است که افزایش قیمت این فلز زرد در سال جاری میلادی نزدیک به 8 درصد به ثبت رسیده است. همچنین قیمت مظنه مثقال طلانیز افزایش پیدا کرد و با نرخ 924 هزار و 800 تومان مبادله شد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار نیز، 97 هزار و 970 تومان به دست مشتریان رسید.