آرشیو شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۳۴۵۹
حادثه
۱۴
امداد و نجات

نجات یک کوهنورد مصدوم در قله سبلان

ایرنا|امدادگران هلال احمر شهرستان مشکین شهر با تلاش 12 ساعته، کوهنورد زنجانی مصدوم را در برف و سرمای سبلان از مرگ نجات دادند. این کوهنورد به همراه عده ای از کوهنوردان حرفه ای استان زنجان اقدام به صعود به قله اصلی سبلان کرده بود. او در مسیرصعود به قله بر اثر سقوط از پرتگاه دچار آسیب جدی از جمله شکستگی جمجمه شد. بعد از اعلام گزارش این مصدومیت از سوی همراهان کوهنورد، گروه امداد و نجات مستقر در کوهستان های هلال احمر مشکین شهر عازم قله سبلان شدند. با توجه به اینکه در روز حادثه قله پوشیده از برف و یخ بود گروه امداد و نجات تلاش نفسگیری را برای نجات این کوهنورد مصدوم انجام دادند. رییس جمعیت هلال احمر شهرستان مشکین شهر گفت: در روز جمعه با توجه به اینکه مسیر زمینی حدفاصل آبگرم شابیل تا قله سبلان مسدود است، از امداد هوایی استان آذربایجان شرقی درخواست کمک شد اما این امر بنا به دلایلی میسر نشده و امدادگران این جمعیت ساعت های سخت و نفسگیری را برای نجات این کوهنورد سپری کردند. عباس انوری اضافه کرد: گروه امداد کوهستان مشکین شهر با پای پیاده مسیر شابیل تا پناهگاه سبلان را در مدت هفت ساعت طی کرده و با زحمت زیاد به محل وقوع حادثه رسیدند.

به گفته وی، با توجه به وخامت حال مصدوم، اقدام های اولیه پزشکی در محل انجام و کوهنورد مصدوم با استفاده از روش «سرسره» به آمبولانس مستقر در آبگرم شابیل در دامنه کوه سبلان انتقال یافت. امدادگران در دل برف و کولاک این کوهنورد مصدوم را که از ناحیه جمجمه آسیب دیده بود از مرگ حتمی نجات داده و در اورژانس مشکین شهر تحویل نیروهای بیمارستانی دادند.

رییس جمعیت هلال احمر مشکین شهر با بیان اینکه در ایام زمستان، آب و هوای قله سبلان متغیر و همراه با برف و کولاک است از گروه های کوهنوردی خواست که در صورت صعود زمستانی، این جمعیت را در جریان مسیر حرکت و عملیات صعود خود قرار دهند.