آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۵۱۵
دیپلماسی
۱۹

آغاز تسهیلات روادیدی میان ایران و روسیه

شرق: تسهیل صدور روادید میان ایران و روسیه از روز گذشته و برای گروه هایی خاص از شهروندان دو کشور آغاز شد. براساس این موافقت نامه که از روز گذشته اجرائی شده، گروه های خاصی از شهروندان دو کشور به صورت متقابل مشمول تسهیل اخذ روادید می شوند. این گروه ها شامل بازرگانان، دانشجویان و شرکت کنندگان در برنامه های علمی و فرهنگی دو کشور هستند.

به گزارش ایرنا، این موافقت نامه دوم آذر در جریان سفر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، به تهران، بین روسای جمهور دو کشور به امضا رسید. به گزارش رسانه های روسی، مقام های روس موافقت نامه تسهیل صدور روادید بین ایران و روسیه را گام مهمی در تحکیم همکاری ها میان دو کشور می دانند. وزارت خارجه روسیه می گوید تسهیلات تازه، «بازرگانان، دست اندرکاران دانش و فرهنگ، نوآوران، آموزگاران و دانشجویان، گردشگران و دیگران» را دربر می گیرد. به گزارش خبرگزاری تاس، در سفر اخیر علی اکبر ولایتی به روسیه، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ایران در حال رایزنی برای شرایطی ا ست که اجازه ورود بدون روادید را برای گردشگران روسی ممکن کند. ولایتی گفته تلاش خواهد کرد در این زمینه نیز اقداماتی انجام دهد.

رابطه تجاری ایران و روسیه بعد از اجرای برجام رو به افزایش است و این دو کشور در مورد خرید هواپیما و ابزارهای نظامی مذاکراتی با هم دارند. خبرگزاری تاس می گوید در سال 2015 میلادی هزاران گردشگر از روسیه وارد ایران شدند.