آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۵
صفحه آخر
۲۰
کتاب

اسناد نهضت میهن پرستان ارسباران در یک کتاب

«نهضت میهن پرستان ارسباران» که به بررسی جنبش میهن پرستانی که از مرزهای ارسباران دفاع می کردند، پرداخته به تازگی از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

بهزاد محمدخانی درباره کتاب تازه منتشر شده اش به نام «نهصت میهن پرستان ارسباران» به خبرنگار ایلنا گفت: این کتاب توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده و نام کتاب از جنبش میهن پرستی سال 1324 گرفته شده است. اعضای این جنبش با قرآن عهد می بندند که تا آخرین قطره خون خود از مرزهای کشور دفاع کنند. او ادامه داد: در واقع این کتاب برای زنده نگه داشتن جنبش میهن پرستان ارسباران نگاشته شده است. کتاب درباره جنگ های اول ایران و روسیه در مرزهای ارسباران نوشته شده است و می رسد به غائله امیر ارشد و انقلاب مشروطه و درنهایت به غائله دموکرات ختم می شود. این نویسنده درباره اشخاصی که در این نهضت نقش داشتند، اضافه کرد: در این کتاب درباره مجاهدت های مرزی افرادی همچون صفقلی خان محمدخانی، رضاقلی خان محمدخانی، آلیشان محمدخانی، عبدالله خان محمدخانلو، میرصمد خان احمدی، طالب و عبدالله قره باقی و علی عباس خمارلو در این کتاب صحبت شده است. محمدخانی با اشاره به اینکه برای نگارش این کتاب نزدیک به دوازده سال تحقیق کرده است، گفت: کتاب به گونه ای برگرفته از تاریخ شفاهی است و با آدم های زیادی مصاحبه شده است؛ آدم هایی که شاهد زنده برخی اتفاق ها بودند. در واقع می توان گفت این کتاب را می توان به عنوان منبع استفاده کرد.

وی افزود: این کتاب جامعی است که بدون اغراق نوشته شده و خالی از هرگونه تملق است. این کتاب در واقع نهضت ارسباران را واکاوی کرده است. این مجموعه که در 332 صفحه و با قیمت شانزده هزار تومان منتشر شده است، به مبارزات و جنگ های تاریخی در منطقه می پردازد. این کتاب دارای هشت فصل است که فصل اول آن به «تاریخچه مختصر طایفه محمدخانلو»، فصل دوم به «حاج صفقلی خان نماد اقتدار، وطن پرستی و دین مداری»، فصل سوم به «غارت و کشتار طایفه محمدخانلو توسط قوای امیرارشد» و فصل چهارم به «مجاهدات و مبارزات مجاهد نستوه و رزمنده مخلص و دوستدار وطن، شهید رضاقلی خان محمدخانی» و... اختصاص یافته است.