آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۴
سلامت
۱۲
امداد

فرق لنفوم با سرماخوردگی؟

محسن ریاحی پور

هر فردی در طول زندگی خود بارها به تب و لرز مبتلامی شود. این تب و لرز اغلب خفیف و ناشی از یک سرماخوردگی ساده است، اما گاهی شدیدتر بوده و به اقدامات درمانی جدی تر نیاز دارد. لنفوم یکی از این بیماری هاست که به دلیل دارا بودن علائمی مشابه سرماخوردگی اغلب مورد غفلت قرار می گیرد و تا زمانی که شدید و جدی نشده فرد از ابتلابه این بیماری بی خبر است.

بیماری لنفوم مرحله مقدماتی سرطانی شدن سلول های خونی است. در واقع یک نوع از گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها به طور غیرطبیعی و بیشتر از عمر خود زنده می مانند و سرطانی می شوند. لنفوسیت ها نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند و از بدن در مقابل میکروب ها محافظت می کنند. وقتی لنفوسیت ها سرطانی می شوند تومورهایی در گره های لنفاوی که در قسمت هایی از بدن مانند زیر بغل، کشاله ران، گردن و شکم وجود دارد تشکیل می شود.

خیلی وقت ها پزشک از لمس این نقاط برای تشخیص بیماری و عفونت های مختلف در شخص استفاده می کند، زیرا در زمان عفونت، لنفوسیت ها برای دفاع از بدن در این نقاط تمرکز می کنند. برای مثال برجستگی های گره های لنفاوی گردن اغلب در ارتباط با سینوزیت است و برجستگی گره های لنفاوی زیر بغل و شکم نشانه قاطع تری از لنفوم است.

خستگی، تب و لرز و تعریق شبانه بدون هیچ دلیل خاصی، کاهش وزن ناگهانی در حالی که فرد رژیم لاغری نگرفته یا فعالیت بدنی نداشته می تواند از نشانه های لنفوم باشد. اگر بیمار علائم بیماری را بداند زود آن را شناسایی کرده و مراحل درمان ساده تر خواهد بود.