آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۵۱۵
جهان
۸

گاه شمار برنامه موشکی کره شمالی از 2010 تاکنون

نوامبر 2010: کره شمالی یک مرکز مخفیانه غنی سازی اورانیوم در مجتمع «یونگ بیونگ» را به یک دانشمند برجسته آمریکایی نشان داد که خشم ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی را به دنبال داشت. تنش های مرزی بین دو کشور به مرگ دو عضو نیروی دریایی کره جنوبی منجر شد. ارتش کره شمالی مصرانه اعلام کرد که او آغازکننده تنش ها نبوده و انگشت اتهام را به سمت کره جنوبی گرفت.

آوریل 2010: پرتاب موشک کره شمالی با شکست روبه رو شد. پیونگ یانگ اعلام کرد هدف از پرتاب این موشک، قراردادن ماهواره در مدار به مناسبت صدمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» بوده است.

اکتبر 2012: در پی معامله کره جنوبی و واشنگتن بر سر افزایش موشک های بالستیک سئول، پیونگ یانگ مدعی شد موشک های دوربردی دارد که با آن می تواند ایالات متحده را هدف قرار دهد.

دسامبر2012: پس از تلاش موفق در ماه آوریل، کره شمالی توانست موشک حامل ماهواره را با موفقیت به مدار بفرستد.

فوریه 2013: سازمان ملل متحد پس از سومین آزمایش هسته ای کره شمالی، تحریم های جدیدی را علیه این کشور تصویب کرد.

می 2013: کره شمالی چهار موشک کوتاه برد را در یک آخر هفته پرتاب کرد.

مارس 2014: کره شمالی فقط چند ساعت پس از مذاکرات ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در هلند و برای اولین بار پس از سال 2009 با نقض قطع نامه های سازمان ملل، موشک های بالستیک را آزمایش کرد.

سپتامبر2014: آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای اعلام کرد که مجتمع یونگ بیونگ احتمالادوباره عملیاتی شده است.

اکتبر 2014: توافق بر سر ازسرگیری مذاکرات رسمی ای که از ماه فوریه متوقف شده بود.

ژانویه 2015: آمریکا تحریم های جدید را علیه کره شمالی وضع کرد.

سپتامبر 2015: کره شمالی نیروگاه هسته ای یونگ بیونگ را بار دیگر عملیاتی کرد که تاییدی بر سوءظن سازمان ملل بود.

دسامبر 2015: آمریکا به خاطر تکثیر سلاح از سوی کره شمالی تحریم های جدیدی را علیه این کشور تصویب کرد که نیروی استراتژیک ارتش، بانک ها و شرکت های حمل ونقل را هدف قرار می داد.

ژانویه 2016: دولت کره شمالی اعلام کرد که برای اولین بار با موفقیت بمبی هیدروژنی را آزمایش کرده است.