آرشیو چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۷۷
صفحه آخر
۱۶

آیا شهابسنگ قاتل است؟

کاظم کوکرم (دبیر دانش)

روز شنبه 17 بهمن خبری منتشر شد مبنی بر این که بر اثر برخورد شهابسنگ در محوطه دانشگاهی در ایالت تامیل نادوی هندوستان، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شده اند. در عکس های منتشر شده، گودالی به عمق 120 سانتی متر دیده می شود که به برخورد یک شهابسنگ نسبت داده شده که به مرگ یک هندی انجامیده است.

گفته می شود، حاضران در صحنه از وقوع صدای مهیبی خبر داده اند که تا سه کیلومتری محل وقوع حادثه شنیده شده است.

حامد پورخرسندی، پژوهشگر شهابسنگ شناسی در مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین در فرانسه طی گفت وگو با جام جم درخصوص صحت این رویداد گفت: در این حادثه که گفته می شود به فوت یک نفر منجر شده، دلیلی بر ارتباط آن با برخورد شهابسنگ گزارش نشده است. زیرا در گزارش ها آثاری از شهابسنگ احتمالی یا گزارشی از مرکزی علمی، دال بر وجود ارتباط بین این حادثه با عامل شهابسنگی نمی بینیم. ممکن است حادثه بر اثر انفجار مین یا اتفاق دیگری رخ داده باشد.

شهابسنگ ها هنگام برخورد با سطح، انفجار یا صدای شبیه به آن را ایجاد نمی کند. مگر در صورتی که به محفظه ای حاوی مواد منفجره برخورد کند. بعلاوه کنار یک جسد می توان ده ها قطعه سنگ پیدا کرد که ماهیت آن باید در آزمایشگاه زمین شناسی بررسی شود.

آخرین مرگ گزارش شده بر اثر ضربه شهابسنگ براساس مستندات در سال 1825 رخ داده است. رویداد تازه تری از این دست به برخورد شهابسنگ چلیابینسک در بهمن 92 در روسیه برمی گردد که به وارد آمدن خسارت شدید و زخمی شدن بیش از هزار نفر منجر شد و البته کشته ای نداشت.