آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۳۴۶۴
اقتصاد
۴

زیر ذره بین اقتصاد

پروژه های ریلی که فاینانس می گیرند

سید مسعود نصرآزادانی، معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت اعلام کرد: با فضای به وجود آمده پس از لغو تحریم ها شرکت ساخت موفق شده مذاکرات ابتدایی را با کشورهای خارجی برای دریافت فاینانس آغاز کند که به نتیجه رسیدن آنها بسیار امیدوار کننده است. وی ادامه داد: به غیر از راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان که در طول روزهای گذشته بخش قابل توجهی از فاینانس آن پیگیری و نهایی شده است دیگر پروژه های بزرگ ریلی نیز در صف دریافت فاینانس قرار دارند. وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین اولویت های فعلی اتصال مراکز استان های باقی مانده به شبکه ریلی کشور است، تاکید کرد: در این راستا برنامه ریزی خوبی برای نهایی شدن کار راه آهن همدان، ارومیه و اردبیل انجام گرفته است.

پیشنهاد افزایش سه برابری بن خواربار کارگران

یک مقام مسوول کارگری گفت: درست است که کارفرماها توان اضافه کردن حقوق بیش از نرخ تورم را ندارند ولی نمی توان حقوق کارگران را هم افزایش نداد و قدرت خریدشان را پایین نگه داشت. علی اصلانی اظهار کرد: رقم سبد هزینه خانوارهای کارگری در استان ها که در حال رصد و بررسی آن هستیم نشان می دهد که هزینه های زندگی کارگران با نرخ تورم فاصله دارد و سال به سال به جای کم کردن این فاصله، عقب افتادگی مزد کارگران بیشتر حس می شود.

مذاکرات برای سرمایه گذاری در پالایشگاه های برزیلی

یک مقام آگاه دولت برزیل به رویترز گفت: ایران و برزیل سرگرم مذاکره برای سرمایه گذاری ایران در پروژه های پالایشگاهی تحت کنترل شرکت نفت دولتی «پترولئو برزیلیرو» هستند. این منبع آگاه گفته است ایران که در پی برداشته شدن تحریم ها تولید نفت را افزایش خواهد داد، علاقه مند است به برزیل نفت صادر کند و این نفت در پالایشگاه های منطقه شمال شرقی این کشور فرآوری شده و سپس در بازار برزیل فروخته شود.