آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۷۸
شوک امروز
۱۲

حاشیه های جالب هواپیماربایی مرد مصری

گروه شوک: سناریوی نافرجام هواپیماربایی مرد مصری در آسمان قبرس با حاشیه های جالبی پایان یافت. در این حادثه با وجودی که هواپیماربا با تهدید به انفجار کمربند انتحاری اش همه مسافران را به وحشت انداخته بود یکی از مسافران جسورانه با او سلفی گرفت و با ارسال این تصویر به دوستانش ماجرای هواپیماربایی را تعریف کرد. صبح سه شنبه 10 فروردین برج مراقبت فرودگاه قبرس در جریان ربودن یک هواپیمای مسافربری ایرباس متعلق به شرکت مصری «ایچیپت ایر» قرار گرفت. این هواپیما در فرودگاه لانارکا به زمین نشست و در حالی که مسافران و خدمه پروازی 6 ساعت با تهدید هواپیماربا در داخل کابین گرفتار بودند، ناگهان هواپیماربا به همه سرنشینان بجز 5 مسافر خارجی و خدمه پروازی اجازه ترک هواپیما را داد. به گزارش وزارت امور خارجه قبرس این هواپیماربا که با نام «سیف الدین مصطفی» شناسایی شده است ساعاتی پس از آزادی مسافران بازداشت شد و پلیس برای روشن شدن انگیزه اش او را مورد بازجویی قرار داد.

هواپیماربایی برای ملاقات با همسر

به گزارش برخی منابع، همسر سیف الدین مصطفی در قبرس زندگی می کند و انگیزه این مرد برای ربودن هواپیما جلب نظر همسرش و ملاقات او بوده است. این در حالی است که در برخی گزارش ها اعلام شده این فرد با تقاضای پناهندگی از قبرس دست به این اقدام زده است. «نیکوس آناستا سیادس» رئیس جمهوری قبرس نیز هرگونه تروریستی بودن این حادثه را تکذیب کرد. براساس آخرین گزارش ها این هواپیماربا هیچ مواد منفجره ای همراه نداشته است و در جست وجوی هواپیمای مسافری نیز هیچ مورد مشکوکی پیدا نشده است. سیف الدین مصطفی که تبعه مصری-امریکایی است ابتدا خواستار فرود در فرودگاه استانبول ترکیه شده بود اما خلبان این درخواست را به دلیل کمبود سوخت رد کرد.

آغاز دادگاه هواپیماربا

سیف الدین مصطفی به اتهام هواپیماربایی پنجشنبه 12 فروردین در دادگاه قبرس حاضر شد اما با سکوت جلسه را به پایان رساند. او در حالی در خودروی پلیس بود که با دستان بسته نماد پیروزی نشان می داد. مصر خواستار استرداد این هواپیماربا به کشورش شده است اما مقامات قبرسی با بیان اینکه این فرد تعادل روانی ندارد هنوز پاسخی نداده اند. هواپیمای ربوده شده مصری که ازدمام عربستان به مقصد اسکندریه و سپس قاهره در پرواز بود با 56 مسافر و 6 خدمه ربوده و به قبرس برده شد.