آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۷۸
سلامت
۱۶

رژیم غذایی مبتلایان به فشار خون

دکتر مریم محمودی (متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران)

مادری 60 ساله دارم که به فشار خون دچار شده است. فشار خون او زمان مصرف مواد شیرین بسرعت افزایش می یابد در حالی که آزمایش نیز انجام داده و مبتلابه قند خون نیست. می خواستم بدانم چه رژیم غذایی را برای او توصیه می کنید. لطفا راهنمایی کنید.

به احتمال زیاد برداشت شما از بالارفتن فشار خون غلط است، چراکه افزایش فشار خون هیچ ارتباطی با مصرف مواد قندی ندارد. در حالی که مصرف بیش از اندازه نمک در تشدید بیماری مبتلایان به فشار خون بالابسیار موثر است از این رو این دسته از بیماران باید از غذاهای کم نمک استفاده کنند. به طوری که مصرف بیشتر از یک سوم قاشق چای خوری در کل روز برای این افراد مضر است. برای حفظ ید نمک نیز توصیه می شود آن را در پایان پخت یا در زمان مصرف غذا اضافه کنند بنابراین اضافه کردن نمک به غذا در ابتدا و اواسط آن اقدامی غلط است.

البته می توان گفت چاقی و اضافه وزن در ناحیه شکم یکی از عوامل موثر در تشدید این بیماری است. کاهش وزن می تواند در کنترل فشار خون بسیار موثر باشد بنابراین توصیه می شود فعالیت های فیزیکی منظم و مصرف غذاهای سالم جزئی از برنامه زندگی تان باشد. مصرف مواد دارای فیبر مانند سبزیجات، میوه ها و حبوب نیز در کاهش وزن و کنترل فشار خون بسیار موثر هستند.