آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۴۸
دیپلماسی
۱۹

تمایل ولیعهد انگلیس برای سفر به ایران

شرق: با آنکه چهار روز پیش سخنگوی کاخ باکینگهام اعلام کرد که سفر پرنس چارلز به ایران هنوز تایید نشده است اما خبر سفر ولیعهد انگلیس به ایران موج بزرگی در رسانه های خبری دنیا به راه انداخت. روز 9 فروردین، نشریه بریتانیایی ساندی تایمز گزارش داد که پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا در نظر دارد به ایران سفر کند و دفتر پرنس چارلز با وزارت امور خارجه بریتانیا برای بررسی امکان سفر به ایران، همکاری می کند.پرنس چارلز زمانی که عهده دار ریاست صلیب سرخ انگلیس بود (سال 2004 میلادی) در جریان زلزله مهیب بم سفری به ایران انجام داد. اما از زمان انقلاب اسلامی در سال 57، عضوی از خاندان سلطنتی بریتانیا به ایران سفر رسمی نداشته است. آخرین بار ملکه مادر در سال 1975، چهار سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این ایران سفر کرده بود.

در گزارش ساندی تایمز آمده است: پرنس چارلز علاقه زیادی برای انجام این سفر نشان داده و وزارت امور خارجه و دربار بریتانیا در حال گفت وگو با تهران هستند تا سفری که این هفته نامه از آن به عنوان یک تحول بزرگ دیپلماتیک یاد کرده، انجام شود.

ساندی تایمز به نقل از یک منبع در دربار بریتانیا از تمایل شدید چارلز به انجام این سفر خبر داده و گفته او امیدوار است با استفاده از نقشش به عنوان یک دیپلمات بتواند ایران و بریتانیا را به گفت وگو و روابط بیشتر ترغیب کند. این هفته نامه، پرنس چارلز را یکی از علاقه مندان جدی تاریخ و فرهنگ ایران معرفی کرده و در عنوان گزارش خود او را خوره ایران لقب داده است.روابط دو کشور که بعد از حمله به سفارت بریتانیا در تهران تقریبا قطع شده بود، بعد از توافق هسته ای بهبود یافته و علاوه بر فعال شدن دوباره سفارتخانه ها، وزرای امور خارجه دو کشور هم سفرهای رسمی به پایتخت های یکدیگر داشته اند. گفته می شود که قرار است وزیر تجارت بریتانیا هم به زودی همراه با یک هیات تجاری به ایران سفر کند.تهران تاکنون نسبت به این گمانه زنی ها واکنشی نداشته است.