آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۴۸
دیپلماسی
۱۹

کوتاه دیپلماسی

متهم دورزدن تحریم به آمریکا تحویل داده شد

ایرنا: اندونزی یک سنگاپوری را به اتهام دورزدن تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه ایران در سال 2011 و صادرات تجهیزات رادیویی به کشورمان، تحویل آمریکا داد. امیر یانتو، سخنگوی دادستانی کل اندونزی، گفت لیم یونگ نام پنجشنبه شب، پس از بازداشت وی در اکتبر سال 2014 در «باتم» و جزایر «ریو» اندونزی، تحویل آمریکا شد. تحویل این تبعه سنگاپور به اتهام دورزدن تحریم های آمریکا و صادرات تجهیزات رادیویی به ایران، به دنبال دستور اول فوریه و درخواست مقامات آمریکا از «جوکو ویدودو»، رئیس جمهور اندونزی انجام شد.

2 ایرانی در ترکیه به حبس محکوم شدند

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده است که دو شهروند ایرانی به جرم جاسوسی و تلاش برای ربودن یک نظامی ایرانی مخالف ساکن ترکیه به شش سال و هشت ماه حبس محکوم شده اند. به گزارش آناتولی محمد محمدیان و عبدالسلام تاتاری متهم شده اند پس از جمع آوری اطلاعات قصد داشته اند یک خلبان ایرانی را که به ترکیه پناهنده شده بود، از شهر وان، در شرق ترکیه، بربایند.محمد محمدیان در دادگاه همه اتهامات را رد کرده و گفته است فقط یک راننده تاکسی است و در وان جاسوسی نمی کرده است. عبدالسلام تاتاری هم خود را بی گناه دانسته است. او گفته است فردی که خودش را «حاجی» معرفی کرده بوده در ایران از او خواسته است که به ترکیه برود و یک نفر را که به او بدهی داشته پیدا کند.

کیفرخواست علیه 7 ایرانی به اتهام حملات سایبری

فارس: وزارت دادگستری آمریکا علیه افرادی که به ادعای واشنگتن با ایران مرتبط هستند، به اتهام حمله سایبری کیفرخواست صادر کرد. براساس گزارش وال استریت ژورنال، در دادخواست وزارت دادگستری علیه هفت نفر، ادعا شده همه آنها «هکرهای کامپیوتری کارآزموده» بوده و به دستور دولت ایران اقدامات خراب کارانه در حوزه قضائی ایالات متحده مرتکب شده اند.اسامی این هفت ایرانی به این شرح است: احمد فتحی 37 ساله، حمید فیروزی 34 ساله، امین شکوهی 25 ساله، صادق احمدزادگان 23 ساله، امید غفاری نیا 25 ساله، سینا کی سر 25 ساله و نادر سعیدی 26 ساله. دستگاه قضائی آمریکا، جرم این افراد را شرکت در حملات 176 روزه «قطع گسترده خدمات» عنوان کرده؛ حملاتی که به از دسترس خارج شدن سایت های اینترنتی حداقل 46 موسسه مالی مطرح آمریکا منجر شد.دستگاه قضائی آمریکا مدعی است جبران اثرات ناشی از این حملات، برای موسسات آمریکایی ده ها میلیون دلار هزینه داشته است.