آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۷۸
بین الملل
۲۰
همسایگان

خشم و آتش در «دیاربکر»

در پی انفجارهای چند هفته اخیر در آنکارا و استانبول، روز پنجشنبه نیز انفجاری مهیب شهر کردنشین دیاربکر را لرزاند. در همین خصوص گزارش ها از کشته و زخمی شدن 29 نفر در انفجار خودروی حامل نیروهای پلیس حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجار در خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس در شهر کردنشین دیاربکر رخ داد. در همین خصوص منابعی در ترکیه اعلام کردند یک خودروی بمب گذاری شده هنگام عبور خودروی نیروهای پلیس از مقابل ایستگاه اصلی اتوبوس شهر دیاربکر، منفجر شد. در این انفجار خودروی حامل نیروهای پلیس ترکیه در شهر دیاربکر هدف قرار گرفت که بر اثر آن شش نیروی پلیس کشته شده و 23 تن دیگر نیز زخمی شدند.

بنا به گزارشها هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله دیار بکر را بر عهده نگرفته است با این حال با توجه به حملات گذشته در ترکیه برخی منابع امنیتی از احتمال دست داشتن عوامل پ. ک. ک در این حادثه خبر می دهند. این حمله در حالی صورت گرفت که احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در حال برنامه ریزی برای سفر به شهر دیار بکر بود. از سوی دیگر ارتش ترکیه ادعاهای منتشره مبنی بر اینکه بعضی از نظامیان وابسته به جنبش فتح الله گولن قصد کودتا علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور را دارند، قاطعانه رد کرده است.

دیدار باراک اوباما با رجب طیب اردوغان در واشنگتن

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در حاشیه نشست سران امنیت هسته ای با رجب طیب اردوغان دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: طرفین در این دیدار در خصوص امنیت منطقه ای، مقابله با تروریسم و بحران پناهجویان بحث و رایزنی کردند. این دیدار در حالی صورت گرفت که روابط دو کشور در پی حمایت نکردن واشنگتن از طرح حمله زمینی ترکیه و عربستان به سوریه و همچنین حمایت از کردهای سوریه از سوی واشنگتن به سردی گراییده بود. در خبر دیگر اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی خود در موسسه بروکینگز که به درگیری میان محافظان نظامی رئیس جمهور با روزنامه نگاران مخالف انجامید؛ اعلام کرد: مسکو و آنکارا باید روابط خود را احیا کنند زیرا این دو کشورهایی مهم هستند که منافع مشترک بسیاری دارند.