آرشیو یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۴۹
دیپلماسی
۷

2 میهمان ظریف در رامسر

شرق: این بار رامسر میزبان اجلاس سه جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان است؛ اجلاسی که نظیر آن از سال 89 و در حاشیه اجلاس اکو به صورت مقدماتی و از سال 90 به صورت دوره ای در ارومیه، ارزروم و نخجوان برگزار شده است تا این سه همسایه پیرامون مسائلی همچون همکاری های منطقه ای، مبارزه با تروریسم بین المللی، حمل ونقل و ترانزیت کالاو... با یکدیگر گفت وگو کنند.

آنها در پایان نشست اول با انتشار بیانیه ای ضمن درنظرگرفتن اشتراکات دینی، تاریخی و ارزش های مشترک بر روابط ممتاز تاریخی سه کشور تاکید و توافق کردند که در راستای تقویت رشد و توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه سه کشور، طرح های همکاری مشترکی را در بخش های مختلف تجارت، صنعت، سرمایه گذاری، حمل ونقل، ارتباطات، انرژی و دانش و فناوری و گردشگری اجرا کنند. در نشست ارومیه همچنین توافق شده بود که امکان انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی سه جانبه، تسهیل امور گمرکی و نوسازی در های مرزی در یک کمیته سه جانبه اقتصادی با حضور نمایندگان ویژه سه کشور بررسی شود.

در راستای همین همکاری ها، محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاراف در روزهای 17 و 18 فروردین در رامسر با یکدیگر دیدار می کنند و به گفته محسن پاک آیین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، این اجلاس طلیعه دیپلماسی فعال منطقه ای ایران خواهد بود. گفتنی است وزرای خارجه ایران و ترکیه طی این جلاس تنها کمی بعد از آنکه اردوغان از تمایل برای میانجیگری میان ایران و عربستان سخن گفته است، یکدیگر را می بینند. پاک آیین اجلاس مذکور در رامسر و اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو را که روز 19 فروردین برگزار می شود نشانگر توجه کشورهای منطقه برای توسعه روابط و همکاری های چندجانبه دانست. او با اشاره به حضور ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه و نماینده ویژه کشورمان در امور دریای خزر، در اجلاس ویژه این دریا در باکو، این اجلاس را نیز حرکتی در جهت تدوین رژیم حقوقی دریای خزر دانست و ابراز امیدواری کرد که تداوم این رایزنی ها موجب توافق های بیشتر برای تامین منافع کشورهای این حوزه باشد.