آرشیو سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۱۰
اقتصاد
۴

ایران یک میلیارد دلار بنزین وارد کرد

بیش از 2/3 میلیارد لیتر بنزین به ارزش حدود یک میلیارد دلار در سال 94 وارد کشور شد تا با گذشت یک دهه از آغاز سهمیه بندی بنزین، رکورد جدیدی برای واردات این فرآورده نفتی به ثبت برسد.

به گزارش مهر، سال گذشته با وجود افزایش قیمت بنزین به لیتری هزار تومان، اما گران شدن بهای این فرآورده استراتژیک نفتی نه تنها به کاهش مصرف منجر نشد بلکه واردات بنزین ایران را با یک جهش جدید همراه کرد.

بر اساس آمارهای رسمی سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران با ثبت رشدی حدود 2 درصدی به 71 میلیون لیتر در روز رسید، اما با وجود افزایش 2 درصدی مصرف، حجم واردات این محصول پرطرفدار نفتی حدود دو برابر افزایش یافت. سال گذشته به طور متوسط روزانه 9 میلیون لیتر و در مجموع بالغ بر سه میلیارد و 285 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شد، در حالی که سال 1393 حجم واردات بنزین ایران حدود یک میلیارد و 650 میلیون لیتر بوده است.

از سوی دیگر، با احتساب هزینه 30 سنتی واردات هر لیتر بنزین با اکتان بالا، در مجموع سال گذشته حدود یک میلیارد دلار بنزین وارد ایران شده که در طول سه ماه پایانی سال گذشته بخشی از بنزین وارداتی با صادرات نفت خام ایران تهاتر شده است.

سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت وگو با مهر، درباره دلایل افزایش دوبرابری واردات بنزین ایران در سال گذشته گفت: رشد مصرف بنزین سال گذشته خیلی بالانبوده و یکی از دلایل افزایش واردات، بالابردن ظرفیت ذخیره سازی این فرآورده نفتی بوده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که با افزایش واردات بنزین در سال گذشته حجم ذخایر استراتژیک این فرآورده نفتی هم افزایش یافته است، تاکید کرد: علاوه بر این، بخشی از واردات بنزین به منظور تامین سوخت نوروزی بوده است.

از سوی دیگر، برخی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم اعتقاد دارند یکی از مهم ترین دلایل واردات بنزین ایران در سال 94 طولانی شدن دوره تعمیرات اساسی و دوره ای برخی پالایشگاه های نفت بویژه پالایشگاه نفت شازند اراک بوده است. در حالی واردات بنزین ایران در سال 94 به نوعی با ثبت یک رکورد جدید، افسار پاره کرده که با تخصیص یک میلیارد دلار هزینه واردات بنزین سال گذشته امکان تکمیل و بهره برداری از فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و توقف واردات بنزین وجود داشت.