آرشیو سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۱۰
جامعه
۱۳

پایتخت در صدر اهدای خون نوروزی

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بیش از 88 هزار واحد خون و فرآورده های آن طی تعطیلات نوروز در بیمارستان ها و مراکز درمانی توزیع شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر بشیر حاجی بیگی از توزیع بیش از 88 هزار واحد خون و فرآورده های آن در بیمارستان ها و مراکز درمانی طی ایام نوروز خبر داد و اظهار کرد: استان های تهران، خراسان رضوی و مازندران بیشترین میزان اهدای خون را به خود اختصاص دادند.

وی همچنین در مورد شاخص اهدای خون مستمر در کشور طی مدت یاد شده، گفت: بیش از 54 درصد میزان خون های اهدایی از اهداکنندگان مستمر به دست آمده است.

حاجی بیگی ادامه داد: از لحظه آغاز سال 95 تا 13 فروردین ماه سال جاری، 51 هزار و 716 واحد خون توسط مردم اهدا شده که 8652 واحد آن مربوط به شهروندان تهرانی بوده است.وی با بیان این که استان های خراسان رضوی و مازندران پس از تهران به ترتیب در رتبه های دوم و سوم اهدای خون در نوروز قرار داشتند، افزود: در این مدت، میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 7 درصد رشد داشته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بیشترین رشد اهدای خون در ایام نوروز در استان های اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین از میزان کل اهدای خون 5/96 درصد توسط آقایان و 5/3 درصد توسط زنان اهدا شده است. حاجی بیگی اظهار کرد: در ایام نوروز 88 هزار و 723 واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول فشرده شده، پلاسما و پلاکت در مراکز درمانی و بیمارستان ها توزیع شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، طی این مدت 8979 نفر برای اولین بار خون اهدا کرده اند که به این ترتیب نزدیک به 20 درصد از خون اهدایی ایام نوروز توسط اهدا اولی ها تامین شده است.