آرشیو چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۳۴۹۶
اقتصاد
۵
بازار

ترقی یک درصدی طلادر بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در روز گذشته شاهد افزایش یک درصدی نرخ اونس طلابودند و تاثیر این افزایش در بازار ایران نیز خود را به شکل تمام و کمال نشان داد تا بار دیگر در یک روز و به یک باره نرخ انواع طلاو سکه روند افزایشی را از سر بگذراند. این افزایش در حالی رخ می دهد که در بازار ارز نرخ دلار امریکا افزایشی ناچیز و اندک را تجربه کرد.

روز گذشته، سه شنبه، هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، هشت هزار تومان گران شد و با نرخ یک میلیون و 24 هزار تومان در میان متقاضیان دست به دست شود. همچنین سکه طرح قدیم در حالی با قیمت یک میلیون و 25 هزار و 500 تومانی در بازار تهران قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه 10 هزار و 500 تومان گران تر شده است. نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب 541 هزار تومان و 289 هزار تومان خرید و فروش شدند که بر این اساس هر دوی اینها دو هزار تومان نسبت به روز قبل تر با تورم قیمتی رو به رو شدند. سکه یک گرمی- بدون تغییری نسبت به قبل- کماکان با همان قیمت 193 هزار تومانی معامله می شود.

در پی افت سهام آسیایی در کنار قیمت های پایین نفت و نگاه های متفاوت حول چشم انداز سیاست پولی فدرال رزرو، قیمت طلاپس از افت دو جلسه ای با یک درصد رشد مواجه شد. بر این اساس نرخ اونس طلاروز گذشته با افزایش 15 دلاری، هزار و 232 دلار اعلام شد. لازم به ذکر است طلادر سه ماهه منتهی به مارس 2016 بهترین عملکرد فصلی 30 سال اخیر خود را به ثبت رساند و پس از کمرنگ شدن انتظارات در مورد نرمال سازی نرخ بهره توسط فدرال رزرو به دلیل نگرانی ها در مورد اقتصاد جهانی 16 درصد افزایش قیمت داشت. علاوه بر این هر مثقال طلا455 هزار و 700 تومان و هر گرم طلای 18 عیار 105 هزار و 100 تومان ارزش گذاری شد. در بازار ارز نیز، نرخ دلار امریکا با افزایش قیمت اندک یک تومانی، سه هزار و 458 تومان خرید و فروش شد. یورو و پوند انگلیس به ترتیب سه هزار و 953 تومان و چهار هزار و 927 تومان به فروش رفتند. ارزش درهم امارات 944 تومان و لیر ترکیه نیز هزار و 231 تومان اعلام شد.