آرشیو چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۸۲
بین الملل
۲۰

دو خط خبر

گروهی از هکرهای ناشناس مدعی دسترسی به اطلاعات شخصی نزدیک به 50 میلیون نفر از شهروندان ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور شدند.

یک افسر سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شد، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر طرح تشکیل کشور فلسطین در شبه جزیره سینا را به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد کرده است. براساس طرح پیشنهادی مصر، در صورتی که عباس از خواسته های خود مبنی بر بازگشت به مرزهای 1967 و حق بازگشت پناهجویان دست بردارد، تشکیلات خودگردان در شهرهای فلسطین نشین کرانه باختری، به دولت خودمختار دست خواهد یافت.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق طی اظهاراتی ضمن رد هر گونه طرح جایگزین برای کابینه جدید خواستار همدلی و مشارکت بیشتر جریان های عراقی در مواجهه با فساد داخلی و تهدید سیاه داعش شد. سعد الحدیثی، سخنگوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سخنانی اعلام کرد: العبادی به طرح پیشنهادی خود درباره تشکیل دولت جدید پایبند است و هیچ طرح دیگری را خارج از چارچوب طرحی که هفته گذشته به پارلمان داد، نمی پذیرد.

منابع لیبیایی اعلام کردند که طی روزهای آینده سفارتخانه های کشورهای عربی و غربی در طرابلس بازگشایی می شود.هم اکنون نیز اعضا و کارکنان سفارت ترکیه به طرابلس رسیده اند تا مقدمات ازسرگیری فعالیت خود را فراهم آورند.

در پی خروج حزب ائتلافی اتحاد ملی از دولت قبرس ترک نشین، کابینه حزب حاکم سقوط کرد. حزب اتحاد ملی سال گذشته ائتلافی را با حزب نیروهای متحد برای تشکیل دولت در قبرس ترک نشین تشکیل داد. این حزب در حال حاضر در پارلمان صاحب 20 کرسی است و در مقابل حزب اتحاد ملی 18 کرسی دارد.

مرکز حقوق بشر بحرین گزارش سالانه خود از موارد نقض حقوق بشر در این کشور در سال 2015 را منتشر کرد. براساس این گزارش نزدیک به 1883 مورد بازداشت در سال 2015 به ثبت رسیده که با جنبش های مردمی برای اجرای اصلاحات سیاسی در ارتباط بوده است که 237 مورد از این بازداشت ها مربوط به جوانان کمتر از 18 سال و نیز 34 زن است. در این گزارش آمده است: حدود 4466 درصد از کل بازداشت ها پس از یورش های غیرقانونی به خانه ها و 9/26 درصد آنها در خیابان ها و پس از سرکوب راهپیمایی ها و تظاهرات مردمی انجام شده است.