آرشیو چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۱۲
صفحه آخر
۱۲

فرمانده سابق بزرگ ترین ارتش جهان به جرم فساد مالی دستگیر شد

نهاد قضایی کشور چین یکی از ژنرال های بازنشسته و از فرماندهان ارشد ارتش را به اتهام دریافت 12 میلیون و 300 هزار دلار رشوه دستگیر کرد.

«گوبوشیانگ» که هدایت ارتش کشور چین را در بسیاری از موارد برعهده داشت و به عنوان معاون فرماندهی کل قوا خدمت می کرد عالی ترین مقام نظامی است که از سال 2013 و پس از فراخوان دولت «شی جین پینگ» برای مبارزه جدی با فساد به دام دستگاه قضا می افتد. به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه «ساوت چاینا»، منابع آگاه نظامی اعلام کردند که این مقام ارشد چین جرایم سنگین مالی دارد و مجازات سختی در انتظارش خواهد بود. با توجه به اینکه پرونده «گوبوشیانگ» از تابستان گذشته در اختیار بازرسان نهاد قضایی این کشور قرار گرفته، از حزب حاکم کمونیست نیز اخراج می شود. «گوبوشیانگ» 74 ساله از جمله 25 مرد قدرتمند دفتر سیاسی حزب حاکم چین در سال های گذشته است و به جرات می توان گفت که او بلندپایه ترین فرد نظامی است که از بدو تاسیس «چین نو» در سال 1949 میلادی به فساد مالی متهم می شود.

نشریه هنگ کنگی خاطرنشان می کند که رسیدگی به پرونده مقام ارشد نظامی متهم به فساد مالی پایان یافته و برای صدور رای به دادگاه سپرده شده است.

«شو چایهو» از دیگر مقام های ارشد کمیسیون مرکزی نظامی چین که در رده بعد از «گو» قرار داشت دو سال قبل به اتهام فساد مالی دستگیر شد و فروردین ماه سال گذشته در شرایطی که منتظر محاکمه بود به دلیل ابتلابه سرطان درگذشت.

«چائو جیان مینگ» رئیس دادستانی عالی خلق چین در آخرین نشست سالانه کنگره ملی چین که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، اعلام کرد که ریشه های قدرت و حزب حاکم با فساد تهدید می شود و به همین خاطر نمی توان موضوع فساد مالی را نادیده گرفت. او گفت: اگرچه هزاران نفر تاکنون در این ارتباط دستگیر و مجازات شده اند اما مبارزه با فساد همچنان یکی از اولویت های اصلی دستگاه قضایی کشور خواهد بود.