آرشیو پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۱۲
صفحه اول
۱

معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور: نقل و انتقال بین المللی ارز هنوز توسط صرافی ها انجام می شود

معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور با بیان این که هنوز نقل و انتقال ارز توسط صرافی ها انجام می شود، گفت: باید با لغو تحریم ها ریسک تجاری کشور کاهش می یافت که تغییر نکرده و همچنان ریسک 7 درصدی زمان تحریم باقی مانده است.

به گزارش تسنیم، رضا ویسه درباره راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی کشور اظهار کرد: برنامه های توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ می شود، اما اجرا نمی شود و تعدادی از این تصمیمات و مقررات متضاد، متداخل و باعث ایجاد مزاحمت شده است.

وی افزود: استانداران معتقدند اختیارات صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه باید در استان های مرزی متمرکز شود که این امر اکنون وجود ندارد؛ همچنین بروکراسی شدید باعث شده فعالیت هایی که در چند روز قابل اجراست بعضا چند ماه زمان می برد.

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور دونرخی بودن نرخ ارز و سود بالای تسهیلات بانکی به صادرکنندگان را دیگر عوامل کندی توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد و گفت: در صادرات کالای ایرانی فناوری روز وجود ندارد و این باعث کاهش رضایتمندی مشتریان می شود از طرفی در بسته بندی کالابرای صادرات مشکل داریم و امروز در کشور ترکیه بسته بندی به شکل بسیار خوبی انجام می شود. ویسه با بیان این که هم اکنون نقل و انتقال ارز توسط صرافی ها انجام می شود، بیان کرد: این یکی از موانع است که باید برطرف شود.

وی برندسازی را مشکل بعدی در صادرات غیرنفتی عنوان کرد و گفت: برای ایجاد و توسعه برند نیازمند تشکیل هلدینگ ها و خوشه های بزرگ هستیم و باید انجام شود. معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد تجاری عمدتا نقش واردات را به خود گرفته اند و باید نقش آنها مورد بازبینی قرار گیرد و باید برای رشد صادرات غیرنفتی نیازمندی صادرکنندگان را برطرف کنیم که یکی از این موارد ناکافی بودن مشوق های صادراتی است که دولت این مشوق ها را انجام نداده و به صادرکنندگان بدهکار است.