آرشیو پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۱۲
فرهنگ و هنر
۵

حراج شاهکارهای هنر ایرانی - اسلامی در لندن

کمتر از دو هفته دیگر شعبه لندن حراجی «بونامز» تعدادی از شاهکارهای هنر اسلامی را برای فروش می گذارد و در میان آنها، تعدادی از کارهای هنرمندان ایرانی هم به چشم می خورد.

به گزارش ایسنا، در این حراجی 315 اثر هنری ارزشمند ارائه می شود که نمادی از هنرهای شیشه گری، سفالگری، خطاطی، مینیاتور، مجسمه سازی، فرشبافی و... هستند. فرشی ابریشمی، گلدانی کاشانی و نقاشی های تبریزی از جمله شاهکارهای ایرانی اند که در حراجی آثار هنر اسلامی و هندی بونامز لندن برای فروش گذاشته می شوند.

اولیور وایت، رئیس حراجی هنر اسلامی و هندی بونامز گفت که طی دو تا سه سال گذشته تقاضا برای بازار هنر اسلامی و هندی افزایش پیدا کرده است. یک کاشی قرن هفدهمی که شهر مکه را نشان می دهد، آلبوم نادر خطاطی از یاقوت مستعصمی، هنرمند مشهور قرن 13بغداد و فرش ابریشمی هریس ایرانی از مهم ترین اشیایی هستند که در این حراجی عرضه می شوند.

ارزش کاشی ایزنیکی که قیمت آن بین 50 تا 60 هزار پوند (71 تا 85 هزار دلار) تخمین زده شده و با کاشی هایی که در مشهورترین موزه های جهان مانند لوور، بریتانیا، ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شوند، مقایسه شده است. قیمت آلبوم خطاطی «مستعصمی» هم بین 142 تا 284 هزار دلار پیش بینی شده است. همچنین فرش هریس ایرانی متعلق به قرن 19 میلادی است که در کنار آن، یک گلدان سفالی کاشانی با 9 قرن قدمت عرضه می شود. دو نقاشی از درناهایی در برکه هم در بونامز چوب حراج می خورند که تصور می شود متعلق به تمدن بین النهرین یا تبریز باشند. قرآنی نفیس و فالنامه ای از دوران تیموریان یا صفویان هم در این حراجی به فروش می رسند. حراجی هنر اسلامی و هندی بونامز، 19 آوریل (31 فروردین) در لندن برگزار می شود.