آرشیو پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۳۷۳۵
تاریخ و اقتصاد
۲۰
نمایه

روز جهانی بهداشت

هفتم آوریل روز جهانی بهداشت است. در سال 1948، سازمان بهداشت جهانی اولین مجمع جهانی بهداشت را برگزار کرد. مجمع تصمیم گرفت که از سال 1950 به بعد، هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری و تعیین شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد است که نقش یک مرجعیت سازمان دهنده را بر بهداشت جامعه جهانی ایفا می کند. این آژانس در 9 آوریل سال 1948 در ژنو (واقع در سوئیس) تاسیس شد و حکم سرپرستی و منابعش را از سازمان بهداشت سابق که خود آژانسی در جامعه ملل بود، گرفت.

سازمان بهداشت جهانی هدفش را دستیابی مردم به بیشترین سطح سلامت ممکن بیان می کند. وظیفه اصلی این سازمان مبارزه با بیماری ها مخصوصا بیماری های مسری شایع و ارتقای سلامت عمومی مردم جهان است. سازمان بهداشت جهانی یکی از نخستین آژانس های سازمان ملل متحد است و اساسنامه آن رسما در اولین روز بهداشت جهانی (7 آوریل سال 1948)، زمانی که توسط 26 کشور از اعضای سازمان ملل تصویب شد به کار بسته شد. پیش از این موضوع، فعالیت های مذکور و باقی فعالیت های سازمان بهداشت جامعه ملل، تحت کنترل کمیته ای موقتی بود. این کمیته موقتی حاصل کنفرانس بین المللی سلامت (در تابستان سال 1946) بود. عملیات واگذاری مسوولیت ها به تصویب مجمع عمومی رسید.

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت نمایندگانی به «مجمع جهانی بهداشت» می فرستند که ارگان اصلی تصمیم گیری این سازمان است. این مجمع هر سال در ماه مه تشکیل جلسه می دهد و علاوه بر تعیین دبیرکل سازمان برای پنج سال، سیاست های مالی سازمان را بررسی می کند و بودجه های پیشنهادی برنامه ها را بازبینی و تایید می کند. مجمع همچنین 36 عضو خود را به عنوان هیات اجرایی برای سه سال برمی گزیند تا تصمیمات و سیاست های مجمع را به اجرا درآورند و به مشاوره دادن و تسهیل کارها بپردازند. همه اعضای سازمان ملل می توانند عضو سازمان بهداشت جهانی شوند.