آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۱۶
صفحه آخر
۱۲

نیویورک تایمز: مردم آمریکا نقش چندانی در انتخاب رئیس جمهور ندارند

یک روزنامه آمریکایی طی تحلیلی نوشت، روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شیوه ای است که مردم عادی در این انتخابات نقش چندانی ندارند.

به گزارش فارس، «نیویورک تایمز» طی تحلیلی درباره رقابت های جاری ریاست جمهوری آمریکا نوشت: چند دهه است که دو حزب اصلی آمریکا (جمهوریخواه و دموکرات) از پروسه پیچیده ای برای انتخاب نامزدهای خود استفاده می کنند و در این پروسه، مردم عادی تنها به شیوه غیرمستقیم در روند انتخابات نقش دارند.

در نظام انتخاباتی پیچیده آمریکا، مردم به طور مستقیم نامزد دلخواه خود را برای ریاست جمهوری انتخاب نمی کنند، بلکه افرادی را که «وکلای انتخاباتی» نام دارند برمی گزینند و آنها هستند که مشخص می کنند چه کسی نامزد حزب برای رقابت های داخلی (حزبی) و نهایی (در رقابت با حزب مقابل) باشد.

طبق این گزارش تحلیلی نیویورک تایمز، کشوری که به عنوان شاخص ترین دموکراسی جهان خوانده می شود، چندان هم دموکراتیک نیست!

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که رهبران حزب، کنترل زیادی بر این مسئله دارند که چه کاندیدایی می تواند تاییدیه و امتیاز استفاده از زیرساخت های سیاسی، حمایت مالی آنها و پشتیبانی رای دهندگان وفادار را که پیروزی بدون این عوامل در انتخابات سراسری ماه نوامبر (آذر آینده) غیرممکن است را به دست آورند.

طبق این گزارش، در اولین روزهای جمهوری، اعضای کنگره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را معین می کردند و مردم عادی از فرآیند انتخاب نامزدها حذف می شدند. نظام گردهمایی ملی بیش از یک قرن و نیم است که به وجود آمده است تا به تدریج و نه به طور کامل، تصمیم گیری در این زمینه را غیرمتمرکز کند.

نهاد «وکلای انتخاباتی» ارشد بعد از انتخابات 1980 به وجود آمد تا اطمینان حاصل شود که اعضای عادی حزب نمی توانند به سادگی به نامزدی که مورد نظر رهبران حزب نیست، رای دهند.

وکلای انتخاباتی ارشد شامل فرمانداران، اعضای کنگره، رهبران ایالتی و ملی و چهره های برجسته حزب همچون «جیمی کارتر» و «بیل کلینتون» روسای جمهور سابق آمریکا می شود. دموکرات ها در طول سال ها، وکلای انتخاباتی ارشد را افزایش داده اند و امسال وکلای انتخاباتی ارشد، 16 درصد از تمامی وکلای انتخاباتی (کل ایالت ها) را تشکیل می دهند.

طبق این گزارش، جمهوریخواهان وکلای انتخاباتی ارشد کمتری دارند، اما شیوه برگزاری انتخابات این حزب به شیوه ای است که شرایط را برای نامزدهای تازه وارد که قدرت و نفوذ ندارند، دشوار می کند.