آرشیو پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۵۹
اقتصاد
۵

شل، نفت ایران را به آفریقا می برد

مهر: مدیر امور بین الملل شرکت نفت با اشاره به آغاز مذاکرات قراردادی فروش نفت با شل انگلیس، گفت: در صورت توافق، ایران بخشی از نفت پالایشگاه های شل در آفریقای جنوبی را تامین می کند.

سیدمحسن قمصری با اشاره به آغاز مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی شل برای فروش نفت خام، گفت: با وجود آغاز گفت وگوها تاکنون توافق نهایی حاصل نشده و قراردادی رسمی برای فروش نفت با شرکت شل امضا نکرده ایم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق چه میزان نفت خام به این شرکت انگلیسی فروخته خواهد شد، تصریح کرد: درباره حجم میزان فروش نفت خام در حال مذاکره هستیم و پیش بینی می شود امکان فروش نفت مطابق با دوران پس از اعمال تحریم ها (حدود صد هزار بشکه در روز) فراهم شود.

این مقام مسئول همچنین درباره زمان ازسرگیری صادرات نفت خام ایران به آفریقای جنوبی هم اظهار کرد: در آفریقای جنوبی سهام پالایشگاه های نفت خام در اختیار شرکت های نفتی بین المللی است.

قمصری با تاکید بر اینکه برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی تاکنون مذاکراتی با شرکت های شل و بریتیش پترولیوم انگلیس و پتروناس مالزی انجام شده است، بیان کرد: در مجموع اگر با شرکت شل به توافق برسیم، ایران بخشی از نفت پالایشگاه های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی را تامین می کند.

درهمین حال، «تمبیسیله ماژولا»، معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی هم پیشتر درباره برنامه آفریقای جنوبی برای افزایش خرید نفت از ایران در دوران پساتحریم، گفته بود: بخش عمده نفت پالایشگاه های آفریقای جنوبی توسط شرکت های نفتی خارجی از جمله شل، بی پی، توتال و شورون آمریکا تامین می شود، بنابراین آنها خریدار نفت مورد نیاز پالایشگاه ها هستند، برهمین اساس ما می توانیم با آنها صحبت کنیم که با لغو تحریم ها دوباره تجارت نفتی را با تهران از سربگیرند.