آرشیو شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۰
اقتصادی
۴

در هفته گذشته رخ داد

بی سابقه ترین سقوط شاخص بورس پس از برجام

در هفته گذشته شاخص بورس به طور مستمر نزولی بود که این وضعیت در دوران پسابرجام بی سابقه بوده است.

به گزارش نسیم، شاخص کل بورس روز چهارشنبه گذشته برای ششمین روز متوالی کاهش یافت.

بازار سرمایه که پس از اجرای برجام در 27 دی ماه سال گذشته به طور عجیبی رو به رشد گذاشته بود و تا پایان سال 15 هزار واحد رشد کرد، از ابتدای سال جدید به مانع خورده است.

شاخص بورس از حدود 65هزار واحد در روز اجرای برجام (27 دی ماه) به بالای 80 هزار واحد در روزهای پایانی سال 94 رسید تا یکی از هیجانی ترین هفته های تاریخ بازار سرمایه را رقم بزند.

در 2 ماه پایانی سال 94 تقریبا همه روزه شاهد رکورد شکنی بورس بودیم و شاخص شرکت های مختلف روز به روز افزایش یافت و حتی سهام برخی شرکت ها تا چند برابر افزایش می یافت.

عده ای از کارشناسان رشد هیجانی بورس در روزهای پس از برجام را رشدی حبابی می دانستند و نسبت به احتمال ترکیدن این حباب هشدار می دادند.

استدلال کارشناسان این بود که در وضعیت درآمدی بسیاری از شرکت های بورسی در دوران پسابرجام تغییری ایجاد نشده که رشدهای چند برابری ارزش سهام آنها را توجیه کند.

در وضعیت درآمدزایی صنایعی چون خودروسازی و بانکداری هم در پسابرجام اتفاقی نیفتاده بود و فقط بحث امضای تفاهم نامه با شرکت های اروپایی و رفع تحریم ها مطرح بود که به تدریج مشخص شد با بدعهدی آمریکا، بسیاری از این مباحث هم عملیاتی نشده است.

با آغاز سال جدید، وضعیت بورس از آن رشد هیجانی فاصله گرفته و در 2 هفته اخیر به تدریج شاخص بورس نزولی شده است.

در یک هفته گذشته شاخص بورس به طور مستمر نزولی بود که در دوران پسابرجام بی سابقه بوده است. شاخص بورس، روز چهارشنبه هم از مرز روانی 80 هزار واحد سقوط کرد.