آرشیو شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۹۰
بین الملل
۲۰

خاورمیانه

شمارش آرای انتخابات مجلس سوریه آغاز شد

مردم سوریه با حضور فراگیر پای صندوق های رای، ضمن فرستادن پیام همکاری روشن حمایت خود از دولت سوریه به شرکت کنندگان در نشست ژنو، ضرورت حل بحران پیش آمده از کانال انتخابات و دموکراسی را خاطرنشان کردند.

به گزارش ایرنا، در پایان انتخابات مجلس سوریه که روز چهارشنبه همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات گروه های سوری در ژنو، با حضور پرشور شهروندان سوری برگزار شد کار شمارش آرا برای تعیین وضعیت 250 نماینده سوریه آغاز شده است. این در حالی است که آرای چهار شعبه در استان حلب به دلیل تخلف های انتخاباتی باطل اعلام شده و تعدادی از برگزار کنندگان انتخابات در این حوزه بازداشت شدند. در رابطه با نتایج آرا نیز کمیته عالی انتخابات سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد تا مشخص شدن نتیجه نهایی، هیچ نتیجه ناقصی اعلام نمی شود و اعلام هر نتیجه توسط هر شخص یا دستگاهی ممنوع است.

براساس این بیانیه، تنها مسئول نتایج انتخابات در استان ها، کمیته های فرعی انتخابات است و با هر شخص دیگری که برخلاف این قانون عمل کند، برخورد می شود. براساس ارزیابی های مسئولان برگزاری انتخابات، با وجود تمام مشکلات، نسبت مشارکت شهروندان سوری در انتخابات از 60 درصد فراتر رفته است.

اعلام آمادگی هیات عالی مخالفان برای همکاری با دولت سوریه

همزمان با برگزاری انتخابات سالم و رقابتی در سوریه، از اردوگاه مخالفان نیز خبر رسید، این گروه ها از آمادگی خود برای مشارکت در روند های سیاسی سوریه خبر داده اند. در همین خصوص سالم المسلط سخنگوی هیات عالی معارضان سوری در مذاکرات ژنو اعلام کرد که این هیات آماده تشکیل هیات انتقالی در سوریه با مشارکت اعضای کنونی دولت بشار اسد است.از سوی دیگر، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق با مذاکره مستقیم با معارضان این کشور در مذاکرات ژنو مخالفتی ندارد؛ متعاقب با رد و بدل شدن پیام همکاری میان دولت سوریه با هیات عالی مخالفان در ژنو، «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه بر اهمیت تداوم ارسال کمک های انسانی به نیازمندان این کشور تاکید کرد.