آرشیو شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۳۵۰۴
اقتصاد
۵
به روایت آمار

نگاهی به وضعیت مشارکت اقتصادی در ایران

چهار استان پیشرو در مشارکت اقتصادی معرفی شدند

گروه اقتصادی| بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری در ایران نشان می دهد در سال گذشته بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی از آن استان اردبیل و کمترین نرخ مشارکت اقتصادی متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ بیکاری در کشور نشان می دهد هر چند نرخ بیکاری نسبت به سال 1393، با رشد 4/00 درصدی رو به رو شد و به 11 درصد رسید اما میزان مشارکت اقتصادی در کشور و در همان بازه زمانی افزایش یافت. در این گزارش آمده که در حالی نرخ مشارکت اقتصادی کشور در سال گذشته 2/38 درصد شده که این نرخ در سال 1393 یک درصد کمتر بود. علاوه بر این بررسی آمار استان ها نشان می دهد که استان اردبیل بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی مردم را به خود اختصاص داده است. بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی در استان اردبیل 7/43 درصد اعلام شده که این رقم در مقایسه با استان های دیگر، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. البته این استان در سال 1393 نیز توانسته بود بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص دهد و در سال گذشته هم برای دومین بار توانست جایگاه خود را در این زمینه حفظ کند. بعد از استان اردبیل، خراسان شمالی هم نسبت به استان های دیگر توفیق بیشتری به دست آورد و با نرخ 8/41 درصد توانست پس از اردبیل، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور را از آن خود کند. استان های یزد و گیلان نیز با نرخ 1/41 درصد به صورت مشترک، جایگاه سوم را از آن خود کردند. علاوه بر این نرخ مشارکت اقتصادی استان تهران 1/37 درصد اعلام شد که از میانگین کشوری کمتر است.

در میان استان هایی که کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را داشتند، کهگیلویه و بویر احمد رکورددار است. این استان در سال گذشته تنها 5/34 درصد مشارکت اقتصادی داشت که در کشور بدترین محسوب می شود. کهگیلویه و بویر احمد، در زمینه مقابله با بیکاری یکی از ضعیف ترین استان های کشور محسوب می شود و در سال 1393و 1394 هم بدترین وضعیت مشارکت اقتصادی و بالاترین نرخ بیکاری را از آن خود کرد. استان کرمان با 2/35 درصد مشارکت اقتصادی در رده بعدی قرار گرفت. پس از این دو قم با نرخ 3/35 درصد، سه استان کم مشارکت کشور را تشکیل می دهند.