آرشیو شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۰
صفحه آخر
۱۲

عربستان پرداخت پول به نخست وزیر مالزی را رسما تایید کرد

وزیر خارجه عربستان برای نخستین بار واریز 681 میلیون دلار به حساب بانکی شخص نخست وزیر مالزی را تایید کرد اما در عین حال مدعی شداین پول رشوه نبوده بلکه هدیه بوده است.

به گزارش ایسنا، رسانه های رسمی مالزی اعلام کردند که «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اسلامی در اسلامبول به خبرنگاران گفته «681 میلیون دلاری که به حساب بانکی نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی واریز شده بود، هدیه ریاض بود. ما از این هدیه کاملاآگاه بودیم و یک هدیه واقعی بود و هیچ چیزی هم در مقابل آن نخواسته ایم!» وی حتی مدعی شد که «ما همچنین اطلاع داشتیم که دادستان مالزی تحقیقات گسترده ای را درباره این مسئله انجام داد و به هیچ نقض و اقدام خلاف قانونی برخورد نکرد.» در جریان افشای وجود این مبلغ در حساب های بانکی «نجیب رزاق»، وی با اتهام فساد و اختلاس به همراه سوء مدیریت مالی مواجه شد. البته وی تمامی این اتهامات را رد کرده و گفته که این مبالغ یک هدیه است و از صندوق توسعه مالزی نیست و هرگز از این پول برای خودش هم استفاده نکرده است. در ژانویه گذشته(دی ماه) دادستان کل مالزی، «نجیب رزاق» را از هرگونه فساد درباره صندوق توسعه این کشور تبرئه و اعلام کرد که پول های واریز شده به حساب وی هدیه خاندان حاکم عربستان بوده است. این درحالی است که پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده بود، بیش از یک میلیارد دلار از سال های 2011 تا 2013 به حساب های بانکی «نجیب رزاق» واریز شده است در حالی که در گذشته این مبلغ 681 میلیون دلار اعلام شده بود.

منتقدان اما معتقدند، آل سعود با پرداخت این مبلغ، قصد داشته در مالزی نیز همچون کشورهای پاکستان و افغانستان، مدرسه هایی برای ترویج عقاید تکفیری وهابی راه اندازی کند. گلوبال ریسرچ نیز در گزارشی فاش کرده که رژیم آل سعود برای ترغیب نخست وزیر مالزی جهت سرکوب شیعیان این کشور 700 میلیون دلار به وی رشوه داده بود! ده ها هزار نفر از مردم مالزی نیز پس از افشای خبر این رشوه ضمن برگزاری یک تظاهرات گسترده، خواستار استعفای «نجیب رزاق» و ریشه کن شدن فساد در دولت حاکم شدند.