آرشیو یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۹۱
بین الملل
۲۰
خاورمیانه

قدرت گیری مجدد القاعده در افغانستان با همکاری طالبان

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان می گوید، بحران رهبری که از زمان مرگ ملاعمر، رهبر و بنیانگذار طالبان، این گروه را در بر گرفته است به روابط نزدیک تر طالب ها با گروه های خارجی چون القاعده منجر شده است.

به گزارش ایسنا، ژنرال جان نیکلسون در مصاحبه با خبرگزاری رویترز با اشاره به قدرت گیری مجدد القاعده در افغانستان گفت: مقامات امریکایی این تحرکات را تغییر روابط بین طالبان و القاعده توصیف می کنند و این رابطه ممکن است بر برنامه های نیروهای خارجی ناتو و امریکا مبنی بر خروج از افغانستان از ماه سپتامبر تاثیر بگذارد.

نیکلسون تصریح کرد: اکنون شاهد همکاری آشکاری بین طالبان و گروه های مرتبط با القاعده هستیم. این همکاری و ارتباط از نیاز به پیروزی در جنگ بر سر رهبری طالبان نشات می گیرد. به همین دلیل ملااختر مجبور به ایجاد ارتباط نزدیک تر با گروه هایی چون شبکه حقانی و القاعده است. زمانی که ملاعمر زنده بود فاصله خود با القاعده را حفظ می کرد اما ملااختر این فاصله را حفظ نمی کند.

اکنون القاعده که به گفته مقامات امریکایی بین «100 تا 300» نیرو در افغانستان دارد، دوباره به یکی از اهداف ماموریت ضد تروریستی امریکا در افغانستان تبدیل شده است. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران معتقدند، طالبان به خاطر هراسی که از قدرت گرفتن داعش در افغانستان دارد، به القاعده روی آورده است زیرا القاعده و داعش با هم درگیری دارند و در سوریه نیز داعش با جبهه النصره که یکی از شاخه های القاعده است، در جنگ است.