آرشیو سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۶۳
دیپلماسی
۷

رئیس جمهوری کره جنوبی مسافر تهران

رئیس جمهور کره جنوبی دوازدهم اردیبهشت به تهران می آید و امضای چند سند همکاری را در دستور کار دارد. به گفته معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، این سفر در پاسخ به دعوت رسمی حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان است. بر این اساس خانم «پارک گئون هی» به همراه شماری از وزرا و مسئولان ارشد اقتصادی و صاحبان صنایع بزرگ این کشور به تهران خواهد آمد و در این سفر سه روزه در مورد موضوعات مرتبط با راه های گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، تحولات منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

او نخستین رئیس جمهور کره جنوبی است که به تهران سفر می کند و در جریان این سفر در همایش بررسی راه های تقویت و گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران- سئول در دوره پسابرجام و فرصت های سرمایه گذاری شرکت های کره ای در پروژه های اقتصادی ایران نیز شرکت خواهد کرد. این همایش و گفت وگوهای این سفر می تواند در خواهرخوانده شدن تبریز و بوسان که سفیر ایران در کره از آن صحبت کرده بود، موثر باشد.

حسن طاهریان روز گذشته از علاقه بسیار مسئولان این شهر به این موضوع اشاره کرد و گفت: قرار است هیاتی از اتاق بازرگانی کره و مسئولان شهر بوسان نیمه دوم خرداد سال جاری در همین راستا به ایران و نهایتا تبریز سفر کنند. لازم به ذکر است چندی قبل استان قزوین و استان «گیونگی» نیز تفاهم نامه خواهرخواندگی امضا کردند. همچنین در دیداری که به تازگی سفیر کره جنوبی در ایران با استاندار اصفهان داشت، موضوع خواهرخواندگی یکی از شهرهای تاریخی کره با اصفهان نیز مطرح شد.

به این ترتیب مقامات دولتی در کره تمام تلاش خود را می کنند تا روابط دو کشور در عرصه های مختلف توسعه یابد. تلاش ها و تمایلی که پیشینه ای عمیق تر از امروز و دیروز دارد. به استناد اسناد دیپلماتیک محرمانه که کره تایمز در مورد آن نوشته است، مصداق روشن این تلاش ها ایفای نقش در رفع انسداد حساب بانکی سفارت ایران در سئول بوده است. آمریکا در 1979 پس از تصرف سفارت این کشور در تهران، حساب بانکی ما در شعبه سئول بانک آمریکایی را مسدود کرد و دو روز بعد از شکایت ایران این انسداد رفع شد.