آرشیو سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۲۵۶۳
دیپلماسی
۷

کوتاه دیپلماسی

اردن سفیرش را از تهران فرا خواند

ایسنا: شبکه خبری اسکای نیوز عربی در خبری فوری مدعی شد اردن سفیر خود را از ایران فراخوانده و ادعا کرده است دلیل آن دخالت ایران در امور کشورهای عربی است. سخنگوی وزارت خارجه اردن دلیل این اقدام را حمله به سفارت عربستان در تهران اعلام کرد. برخی منابع به نقل از سفیر اردن در تهران اعلام کرده اند که وی برای مشورت به کشورش فراخوانده شده است. درحالی که مقامات کشورمان همواره دخالت در کشورهای منطقه و عربی را رد کرده اند.

رضایت موگرینی از سفر به ایران

ایسنا: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از بازگشت از ایران گفت این سفر زیربنای یک همکاری سازنده را که به نفع شهروندان ایران و اروپاست، ایجاد کرد. او با اشاره به سفر پیشین خود به ایران گفت: این بار، یعنی سه ماه پس از اجرای کامل توافق، ما توانستیم زمینه را برای یک همکاری اصولی میان تهران و اتحادیه اروپا فراهم کنیم. ما به موضوعات مختلفی پرداختیم که برای هر دو طرف راهبردی است. گفت وگوهای ما باز است و در مواضعی هم حساس خواهد بود؛ چراکه ما هر دو می دانیم به روشنی درباره برخی مسائل اختلاف نظرهایی داریم؛ برای مثال، حقوق بشر که یک مسئله کلیدی در روابط ماست.گفتنی است اظهارات او درباره حقوق بشر با واکنش محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان همراه بود. لاریجانی با بیان اینکه «طرح و اعمال تحریم علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی به بهانه نقض حقوق بشر، اقدامی ناموجه و شرم آور است» گفت: این اقدامات نشانه غرض ورزی سیاسی است. او با اشاره به اینکه عمده اعضای اتحادیه اروپا با کشورهایی در منطقه ما روابط وسیع اقتصادی و نظامی دارند که از کمترین نرم های حقوق بشری برخوردار نیستند، گفت: به کارگیری استاندارد دوگانه و تخلفات آشکار حقوق بشری در غرب عملااعتباری برای ادعاهای حقوق بشری غرب باقی نگذاشته است.

پیشنهاد مبادله 4 اسیر ایرانی با 2 هزار معارض سوری

ایلنا: شبکه تلویزیونی العربیه ادعا کرده است، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه پیشنهاد مبادله چهار اسیر ایرانی با دو هزار معارض در سوریه را مطرح کرده است.