آرشیو چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۲۳
فرهنگ و هنر
۵

بازگشت فتحعلی بیگی با «انسانم آرزوست»

داوود فتحعلی بیگی که پنج سال از اجرای آخرین نمایشش می گذرد، نمایش «انسانم آرزوست» را تیرماه امسال به تماشاخانه سنگلج می برد.

به گزارش میزان، داوود فتحعلی بیگی کارگردان و نویسنده پیشکسوت در مورد کارگردانی نمایش «انسانم آرزوست» گفت: من همواره دغدغه کارگردانی نمایش های آیینی و سنتی را داشته ام اما در این پنج سال امکانات لازم برای اجرای نمایش فراهم نشده بود، بنابراین بیشتر وقتم را به تالیف و تحقیق و کار با دانشجویان گذراندم. حالاامیدوارم با ایجاد شرایط دلخواه، نمایش «انسانم آرزوست» به بهترین شکل اجرا شود.

وی درباره متن این نمایش که نگارش آن را از دو سال قبل آغاز کرده است، یادآور شد: یکی از ویژگی های مهم هنر نمایشی پرداختن به کاستی ها و نیاز های جامعه است بر همین اساس در نمایشنامه «انسانم آرزوست» به بخشی از دردهای جامعه پرداخته ام. نمایش تخت حوضی، وابسته به زمان خاصی نیست و هیچ وقت نمی توان گفت دوره اش به پایان رسیده است.

فتحعلی بیگی افزود: نمایش تخت حوضی نباید به موزه ها سپرده شود بلکه باید در متن جامعه باشد. وقتی بزرگانی مثل بهرام بیضایی و علی نصیریان به سراغ این گونه نمایش می روند یعنی هنوز قابلیت نو شدن را دارد.

این مدرس تئاتر با اشاره به نمایش های غربی بیان کرد: در بسیاری از مواقع نمایش های غربی که به صحنه می روند، حرفی برای گفتن ندارند، بنابراین مخاطب خود را از دست می دهند اما با ظرفیت شناسی صحیح می توان از علاقه مندی مردم به نمایش های آیینی سنتی استفاده کرد و این هنر تا زمانی که هنوز مردم دوستش دارند باید بماند.

نمایش «انسانم آرزوست» نوشته و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی هم اکنون در مرحله انتخاب بازیگر است و پس از آن تمرین نمایش در تالار محراب آغاز می شود.