آرشیو یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۶
ادب و هنر
۷

یادی از «امیر ادبیات انقلاب»

استاد امیر حسین فردی در سال 1328 در روستای قره تپه اردبیل بدنیا آمد.

او را می توان یکی از داستان نویسان و روزنامه نگاران حرفه ای نامید که توانست با قلم خود، داستان نویسی انقلاب را هویت و سمت و سو دهد.

«امیر ادبیات انقلاب» از پایه گذاران کتابخانه مسجد جوادالائمه (ع) در سال 1353 و بانی شورای نویسندگان آن مسجد بود. او توانست نسلی از بهترین داستان نویسان و هنرمندان انقلابی رادر دل فرهنگ مسجد سامان دهی کند.

وی که از موسسین حوزه هنری به شمار می آید، سالها به عنوان مدیر کارگاه قصه و رمان و نیز مدیر مرکز آفرینش های ادبی این نهاد به فعالیت پرداخت.

استاد فردی، «کیهان علمی» را بنیان گذاشت و بیش از 27 سال در کسوت مدیر مسئول و سردبیر مجله «کیهان بچه ها» عاشقانه و خستگی ناپذیر به نسل جدید سرزمین خود خدمت کرد.

عضویت در انجمن قلم ایران، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج وداوری چندین جشنواره ادبی، در کارنامه استاد فردی به چشم

می خورد.

«سیاه چمن»، «آشیانه در مه»، «مهمان ملائک»، «یک دنیا پروانه»، «کوچک جنگلی»، «اسماعیل» و «گرگسالی» از جمله آثار آن زنده یاد است.

پنجم اردیبهشت سال 92 استاد، پس از عمری مجاهده قلمی به دلیل عارضه تنفسی در گذشت.

این صفحه ادب و هنر، اختصاص به امیر ادبیات انقلاب دارد اگرچه گفتن از شخصیت و زندگی و قلم او نیازمند مجالی بزرگ است.