آرشیو یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۱۹۶
ایران زمین
۱۴

فروشندگان محصولات فرهنگی در استان مرکزی نیازمند حمایت هستند

اراک - مصطفی مجللی کسادی بازار فعالیت فروشگاه های محصولات فرهنگی در استان مرکزی باعث شده تا هر ساله از تعداد فعالان این عرصه کم شود.

«مهدی قاسمی» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این باره گفت: 328 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی سال 93 در نقاط مختلف استان فعالیت می کردند، اما تعداد فعالان این عرصه در سال 94 به 220 فروشگاه رسیده است. رونق چشمگیر شبکه اینترنت در10 سال گذشته و ورود گسترده آن در عرصه فیلم و سینما موجب دسترسی آسان مردم به محصولات فرهنگی شده و این مساله از مهم ترین دلایل ورشکستگی ویدئوکلوپ ها در نقاط مختلف کشورمحسوب می شود. گسترش فزاینده شبکه های ماهواره ای و دیجیتالی و اختصاص بیشتر ساعات فعالیت آنها در عرصه سینما و فیلم نیز می تواند دلیل قانع کننده ای برای کسادی کار عرضه کنندگان محصولات فرهنگی در استان باشد.

وی بیان کرد: ازدیگر دلایل عمده کسادی فعالیت فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی، افزایش بی رویه و چشمگیر قاچاق فیلم (کپی رایت) به دلیل سود بالای دلالان و استقبال مردم به خاطر قیمت پایین آن بوده است.

درحالی که فیلم روی پرده سینماست، دلالان همان فیلم را با قیمت پایین در بازار آزاد عرضه می کنند و متاسفانه فرهنگ استقبال نکردن از این فعالیت دلالان در کشور نیز نهادینه نشده است.

«محمد حسینی» از فروشندگان محصولات فرهنگی در اراک نیز گفت: متولیان امر و عاملان صدور مجوزهای فرهنگی باید همه محصولات فرهنگی را به یک نوع جواز تبدیل کنند چرا که این امر ضمن رونق کسب و کار عرصه فرهنگی، توانایی نظارت مسئولان بر فعالیت های فرهنگی را هم افزایش می دهد.