آرشیو یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۶
حوادث - اخبار کشور
۱۱

جمهوری آذربایجان یک زندانی ایرانی را تحویل داد

یک نفر از زندانیان ایرانی محبوس در جمهوری آذربایجان، دیروز با حضور جمعی از مقامات مرزبانی و قضایی دو کشور، از گمرک مرزی آستارا به کشورمان منتقل و تحویل مسئولان ایرانی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتقال این زندانی براساس موافقت نامه مبادله مجرمین بین دو کشور انجام شد و در جریان آن، یک زندانی مرد ایرانی در بند جمهوری آذربایجان تحویل مسئولان قضایی و سیاسی ایران شد.

زندانی ایرانی تحویل داده شده بلافاصله توسط یک دستگاه خودروی سواری به زندان حویق در حد فاصل شهر آستارا و تالش منتقل شد تا پس از طی مرحله قرنطینه بهداشتی و سلامت، برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع امنیتی و قضایی مرتبط شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آستارا اظهار کرد: در راستای اجرای قانون استرداد محکومین بین دو دولت ایران و جمهوری آذربایجان و به دنبال رایزنی های سیاسی، امنیتی و قضایی صورت گرفته بین رده های امنیتی دو کشور، دیروز اولین مورد استرداد محکومین را در سال جاری از مرز آستارا داشتیم.

احمد عبادی افزود: یکی از اتباع ایرانی در بند جمهوری آذربایجان بنا به اتهاماتی که در پرونده مظبوط است، پس از فعالیت های سیاسی و کنسولی صورت گرفته بین مقامات دو کشور، به ایران بازگردانده شد.

وی ادامه داد: برابر موافقت نامه تنظیم شده محکومیت شخص در ایران طبق قانون کشور ما تطبیق داده می شود تا در نهایت نسبت به مازاد محکومیت این فرد تعیین تکلیف شود.

عبادی اضافه کرد: اراده سیاسی، قضایی و امنیتی دو کشور بر این اساس است که در جهت کاهش آلام و مشکلات خانواده های اتباع ایرانی که در بند کشور جمهوری آذربایجان هستند، اقدامات لازم در جهت استرداد این افراد صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 38 زندانی ایرانی محبوس در جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به کشور ایران بازگردانده شدند و در سال جدید مطابق رایزنی های صورت گرفته، احتمال افزایش این تعداد پیش بینی می شود.

به گفته دادستان بندر آستارا، هم اکنون حدود 150 نفر از ایرانیان در زندان های جمهوری آذربایجان به اتهام جرایمی نظیر سرقت و مواد مخدر دوران محکومیت خود را طی می کنند.

شهرستان مرزی آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.