آرشیو چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۹
ورزشی - اخبار کشور
۹

ایران رتبه نخست تولید برق در خاورمیانه را داراست

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر کشور گفت: ایران رتبه نخست تولید برق در منطقه خاورمیانه را داراست.

کرج- خبرنگار کیهان: آرش کردی در همایش ملی مدیران شبکه های توزیع برق کشور در کرج با اشاره به اینکه ایران در قدرت تولیدی و شبکه ای در منطقه اول است افزود: اکنون ظرفیت تولید برق کشور 74 هزار و 254 مگاوات است که رتبه 14 در دنیا را داریم.

وی به اقدامات سال 94 و جهت گیری های اقتصاد مقاومتی شرکت مادر تخصصی توانیر در سال 95 و افق برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: سال گذشته توانستیم 282 میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کنیم که 2/8 درصد نسبت به سال ماقبل رشد داشت. وی ادامه داد: در این مدت حدود 9/7میلیارد وات ساعت صادرات برق داشتیم که حرکت موثری بود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر اظهار داشت: پارسال 506 روستای بین 10 تا 20 خانوار کشور برق دار شدند و اکنون تعداد روستاهای برخوردار از نعمت روشنایی کشور به 56 هزار و 170 روستا رسیده است.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین شاخص های کنترل و بررسی یک شبکه بحث فرکانس است و در شاخص بهبود فرکانس در سال گذشته به یک رکورد دست یافتیم.

وی بیان کرد: پیک مصرف برق کشور سال گذشته برای اولین بار از 50 هزار مگاوات گذشت و به 50 هزار و 177 رسید و میزان مصرف روزانه در بسیاری از روزها که حدود 26 روز در طی سال است از یک میلیارد کیلووات ساعت در شبانه روز تجاوز کرد.

مدیر عامل توانیر گفت: طرح فراسامانه ای هوشمندسازی انرژی (فهام) امسال به عنوان یک برنامه راهبردی وزارت نیرو برای استفاده بهینه از انرژی با جدیت در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه داد: هر چند این طرح چند سالی است که در صنعت برق شروع شده است اما امسال با نصب 400 هزار کنتور برق در بخش کشاورزی و صنعتی که مصرف عمده را به خود اختصاص می دهند آغاز می شود و استان البرز پیشرو در این طرح است. وی گفت: تلاش خواهیم کرد در برنامه ششم توسعه بین 20 تا 25 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه تولید برق کشور اضافه کنیم.