آرشیو شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۳۱
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

همکار بازداشتی بی بی سی داور جشنواره کن شد

همکار بازداشتی بی بی سی فارسی، داور جشنواره فیلم کن فرانسه شد!

به گزارش نسیم، دو سال بعد از آن که یک بازیگر زن ایرانی فارغ التحصیل ادبیات فرانسه به هیئت داوران کن راه یافت و البته برخی رفتارهای او به هنگام حضور در کن به نقد کشیده شد امسال هم یک پخش کننده زن ایرانی به نام کتایون شهابی به عنوان یکی از داوران بخش رقابتی نخل طلای کن انتخاب شده است.

جالب است که کتایون شهابی هم به مانند لیلاحاتمی فارغ التحصیل ادبیات فرانسه است! و قطعا که این تحصیلات عنصری تاثیرگذار در انتخاب وی به عنوان داورجشنواره کن بوده است.

شهابی البته در چند سالی که شرکتی به نام «نوری پیکچرز» را در پاریس راه انداخته آثاری نظیر «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «ناهید» و «قصه ها» را در جشنواره های آن طرفی پخش کرده است؛ آثاری که وجه اشتراک آنها تصویرسازی اغراق آمیزی است که از مشکلات و بدبختی های زنان ایرانی است.

این سابقه شهابی را کنار آن تحصیلات که بگذارید به هدف گذاری جشنواره کن برای استفاده از چنین چهره ای در قامت عضو هیئت داوران پی می بریم.جشنواره کن که در همه این سالها همواره ریشه های سیاسی را در انتخاب فیلم ها و هیئت داوران درنظر گرفته با انتخاب یک پخش کننده آثار فمینیستی که تحصیلات فرانسه دارد آشکارتر از همیشه به عیان ساختن منویات خویش پرداخته است.

البته که سوابق سیاسی شهابی که نسبت خانوادگی با سیدمحمد بهشتی بنیانگذار فارابی و معمار سینمای گلخانه ای دارد را هم نباید در این انتخاب بی تاثیر دانست. شهابی در سال 90 به همراه تعدادی از مستندسازان ایرانی به اتهام همکاری با بی بی سی نزدیک به دو ماه بازداشت شد و برخی همین گونه سوابق شهابی را از جمله علل موثر در انتخاب او به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران کن می دانند.