آرشیو دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۳۳
صفحه آخر
۱۲

در اولین روز ماه مه رخ داد

خروش جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری

صدها هزار نفر در ده ها کشور جهان و همزمان با روز کارگر به خیابان ها ریختند و علیه نظام سرمایه داری شعار دادند.

سرویس خارجی- کارگران اولین گروهی هستند که زیر چرخ دنده های نظام سرمایه داری جهانی طی قرون گذشته له شده اند. همه ساله روز اول ماه «مه» کارگران در سراسر جهان به خیابان ها می ریزند و هر چه فریاد دارند سر برنامه های ریاضتی و نظام سرمایه داری می کشند. اما صرف تظاهرات نمی تواند بندها و زنجیرهایی که سرمایه داری جهانی بر دست ها و پاهای آنها زده است را پاره کند. آنها باید کاری کنند.

امسال نیز مثل همه سال ها ده ها هزار کارگر در سراسر جهان به خیابان ها ریختند و خواستار بهبود شرایط کاری خود شدند. تظاهرات روز جهانی کارگر طبق روال همه ساله در برخی از کشورها مثل ترکیه به خشونت کشیده شد. بر اساس گزارش ها، در تظاهرات کارگران در اسلامبول که با حضور بسیار گسترده نیروهای امنیتی نیز همراه بود یکی از کارگران توسط پلیس کشته شد.

براساس گزارش خبرگزاری «دوغان»، این فرد 57 ساله در تماس با آب پرفشار در نزدیکی میدان تقسیم کشته شده است. دولت اردوغان برای مقابله با تظاهرات روز جهانی کارگر در اسلامبول نزدیک به 25 هزار پلیس را در خیابان ها مستقر کرده و بسیاری از خیابان ها بسته شدند و گزارش های خبری از درگیری در میدان «تقسیم» حکایت داشت. هم چنین متروی میدان تقسیم، به طور کامل بسته شد. خبرگزاری«آسوشیتدپرس» نیز گزارش داد، پلیس ترکیه ده ها تن از شرکت کنندگان در اعتراضات روز کارگر را با استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش متفرق کرد.

هزاران نفر از مردم آلمان نیز روز شنبه در شهرهای برلین و هامبورگ در تظاهرات روز کارگر شرکت کردند. پلیس آلمان اعلام کرده که ناآرامی ها جزئی بوده اند. گزارش ها حاکی از وقوع خشونت هایی در هامبورگ است. معترضان به سمت نیروهای پلیس بطری پرتاب کردند و چندین خودروی دولتی را به آتش کشیدند. در فرانسه، کره جنوبی، ژاپن و پاکستان نیز تظاهرات مشابهی برگزار شده است.