آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۳۵۱۸
جامعه
۱۳
سلامت

80درصد مردم نمی توانند به بیمارستان خصوصی بروند

اعتماد| ایرج حریر چی: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در بیمارستان های خصوصی فقط 60 درصد اشغال تخت وجود دارد: در حالی که 80 درصد مردم استطاعت مراجعه به آن را ندارند و فقط 2 تا 4 درصد می توانند هزینه های آن را پرداخت کنند. فرهنگ غلطی که بین برخی افراد وجود دارد این است که کیفیت خدمات در بیمارستان های خصوصی از دولتی بهتر است اما این تصور اشتباه است و در 90درصد موارد، کیفیت خدمات در بیمارستان های دولتی از خصوصی بهتر است.

وی درباره دریافت های غیرمتعارف جامعه پزشکی گفت: این شائبه ایجاد شده که وزارت بهداشت برخورد و رسیدگی اش را کند کرده: در حالی که وزیر بهداشت تاکید دارد با همان شدت رسیدگی کند.

تاکنون همکاری جامعه پزشکی در این مورد فوق العاده بوده به طوری که در بیمارستان های دولتی دریافت زیرمیزی به صفر رسیده، در بیمارستان های خصوصی در شهرستان ها صفر یا نزدیک به صفر و در شهر تهران موارد نادر مشاهده شده است. البته روش های دریافت زیرمیزی تغییر کرده و متاسفانه می بینیم بیماری پرداخت غیرمتعارف خود را به حساب مادر پزشک معالج در شهر دیگری واریز می کند که البته با تمام این موارد برخورد کرده و آنها را شناسایی کرده ایم، به روسای دانشگاه ها و نظام پزشکی گفته ایم فضای ما در زیرمیزی عدم شکایت نیست چرا که بیمار در شرایطی قرار می گیرد که این پول را بدهد و آمارها باید به سمتی برود که با فرهنگسازی دریافت غیرقانونی وجود نداشته باشد. به طور کلی مردم باید بدانند برای خدمات بستری هر پرداختی و دریافتی خارج از صورتحساب بیمارستان حتی مقادیر ناچیز غیرقانونی است.

وی همچنین درباره خودکشی یک بیمار در بیمارستان میلاد که متعلق به تامین اجتماعی است گفت: هموطن ما در بیمارستان میلاد متاسفانه اقدام به خودکشی کرده و دچار آسیب جدی شده اما در مورد سوابق، نوع بیماری، اینکه آیا درخواست پول شده یا نه یا درخواست دیگری به جز سونوگرافی داشته، بررسی شده اما باید مرجع قضایی رسیدگی کند. ما اطلاعات مان دقیق است، علت مشخص است، حتی وضعیت مراجعه و اقداماتی که برای این بیمار انجام شده نیز مشخص است اما منتظر اعلام نظر مراجع قضایی هستیم.