آرشیو چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۳۵
صفحه آخر
۱۲

در واکنش به اظهارات مداخله جویانه ترامپ

اسلام آباد: پاکستان مستعمره آمریکا نیست

وزیر کشور پاکستان در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» که گفته بود، اگر به قدرت برسد، جاسوس پاکستانی آمریکا را که در پاکستان زندانی است آزاد می کند، اظهار داشت که کشورش مستعمره آمریکا نیست.

به گزارش ایسنا، «چودری نثار علی خان» گفت: «شکیل آفریدی» یک شهروند پاکستانی است و هیچ کس دیگری حق ندارد درباره وی تصمیم گیری کند. ترامپ نامزد جمهوریخواه آمریکا اخیرا گفته بود، اگر به ریاست جمهوری برسد، آفریدی را از زندان های پاکستان آزاد می کند. اسلام آباد می گوید شکیل آفریدی پزشک پاکستانی متهم است که در سال 2011 به سیا برای یافتن مخفیگاه «اسامه بن لادن» در «ابیت آباد» پاکستان کمک کرده است.

نثار علی خان تاکید کرد: موضع ترامپ نه تنها درباره آفریدی، بلکه درباره پاکستان نامناسب و بی جا است؛ برخلاف تصور ترامپ، پاکستان مستعمره ایالات متحده آمریکا نیست. او باید یاد بگیرد تا با کشورهای مستقل با احترام رفتار کند.

ترامپ جمهوری خواه در پاسخ به این سوال که چگونه دکتر آفریدی را آزاد می کند، گفت: «من به آنها می گویم که او را آزاد کنند و مطمئنم که آنها او را آزاد می کنند.»

ماجرای دیگری که این روزها باعث عصبانیت سران اسلام آباد شده قطع کمک های مالی آمریکا به این کشور است؛ دیروز «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پاکستان باید خودش پول خرید جنگنده های «اف - 16» را فراهم کند.

آمریکا قرار بود، معادل 742 میلیون دلار کمک نظامی به پاکستان پرداخت کند و 430 میلیون دلار از این مبلغ، مربوط به تامین هزینه جنگنده های اف-16 می شده است.

ظاهرا دلیل خاصی در پشت ماجرای قطع کمک های نظامی به پاکستان وجود ندارد؛ اما ظاهرا علت واقعی این تصمیم کنگره آمریکا، به شرایط بد مالی و کمبود نقدینگی آمریکا مربوط می شود.