آرشیو چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۵۷۵
موسیقی
۱۱

دعوت از «علی رهبری» برای هدایت ارکستر سن پترزبورگ

شرق: والری گرگیف، قدرتمندترین رهبر ارکستر جهان در روسیه که از حمایت های مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برخوردار است، رسما علی رهبری را به سن پترزبورگ برای رهبری ارکستر سمفونیک سن پترزبورگ در سالن اپرای مارینسکی، دعوت کرد. رهبری نیز این دعوت را پذیرفته و قرار است به زودی تاریخ دقیق این برنامه اعلام شود. والری گرگیف، رهبر 63ساله روس و مدیر هنری فستیوال شب های روشن سن پترزبورگ، آشنایی بسیار قدیمی ای با علی رهبری دارد و آن هم مربوط به سال هایی است که علی رهبری ارکستر فیلارمونیک برلین را رهبری می کرده و دستیار هربرت فون کارایان، پرآوازه ترین رهبر ارکستر دنیا، بوده است. با این سابقه قبلی، در دوسال گذشته گرگیف، مدیر اپرای مارینسکی، چندین بار علی رهبری را برای رهبری ارکستر سن پترزبورگ دعوت کرده اما اکنون این دعوت پذیرفته شده است.

این همکاری علاوه بر اینکه نشان از آوازه جهانی رهبر ارکستر ایرانی می دهد، در اعتلای هنر و هنرمندان ایران نیز نقش بسیار مهمی دارد چراکه تاکنون سابقه نداشته است.

ضمنا سالن اپرای مارینسکی بزرگ ترین سالن دنیاست که مدیریت و رهبری آن برعهده والری گرگیف است. درحال حاضر 350 نفر اعضای ارکستر استراوینسکی را تشکیل می دهند و این سالن دارای سه ارکستر بزرگ است. سالن استراوینسکی در سال 1860 افتتاح شد و به محلی برجسته برای اجرای آثار شاخص آهنگ سازان اواخر قرن نوزدهم مانند چایکوفسکی، موسورگسکی و ریمسکی کرساکف تبدیل شد. امروزه خانه اپرا، ارکستر و باله مارینسکی از درجه اعتبار بالایی برخوردارند و تنها رهبران پرآوازه و مطرح برای رهبری به آن دعوت می شوند.